عمومی

عادات بد پس از غذا خوردن که حتما باید اصلاح شوند

اشتباهات مرگباری که پس از غذا خوردن انجام می‌دهیم!

پس از غذا خوردن تغییراتی در سیستم گوارشی فرد رخ می‌دهد که نیاز به زمان برای هضم غذا دارد. یادتان باشد بلافاصله بعد از خوردن غذا چند کار را هرگز انجام ندهید.

۱- حمام رفتن بلافاصله پس از غذا خوردن

حمام رفتن بعد از غذا باعث اختلال در هضم غذا می‌شود. حمام کردن خون رسانی را به اجزای حرکتی مانند دست و پا بیشتر می‌کند و خون لازم برای انجام عمل هضم غذا به معده نمی‌رسد. شاید شنیده باشید که می‌گویند بعد از غذا حمام نکنید چون احتمال بی‌هوش شدن و از حال رفتن در حمام بالاست. این حرف به همین دلیل است ولی در مورد همه صدق نمی‌کند.
افراد مسن و کسانی که بیماری‌های قلبی پیشرفته دارند، یا مشکلاتی مثل تنگی شریان های اصلی خون دارند؛ بهتر است حداقل تا ۳۰ دقیقه بعد از خوردن غذای سنگین به حمام نروند، چون بعد از خوردن غذای سنگین، خون به سمت دستگاه گوارش می‌رود و خون‌رسانی به مغز خیلی کم می‌شود. بهترین زمان برای حمام بعد از غذا با فاصله ۳۰ دقیقه است. از طرف دیگر حمام داغ اصلا خوب نیست زیرا در جریان خون اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و بر هضم غذا اثر منفی می‌گذارد.

۲- خوردن میوه بلافاصله پس از غذا خوردن

هرگز بعد از غذا میوه نخورید. این کار باعث می‌شود معده با هوا پر و باعث نفخ ‌شود. سعی کنید میوه را ۱ تا ۲ ساعت بعد از صرف غذا و یا یک ساعت قبل از غذا بخورید. زمانی که شما غذا می‌خورید باید به طور طبیعی ۱ ساعت تا ۷۰ دقیقه به هضم آن وقت بدهید که اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا میوه مصرف شود هیچ کدام برای سلامتی شما مفید نیست.

۳- نوشـیدن چای بعد از غذا خوردن

برخی افراد طبق عادت بلافاصله بعد از غذا چای می‌خورند و با اینکار صدمه زیادی به بدن خود می‌زنند. نوشیدن چای بعد از غذا تشنگی را بر طرف نمی‌کند بلکه اسید موجود در برگ چای در معده مشکل ساز می‌شود. به این صورت که این ترکیبات می‌توانند پروتئین‌های موجود در مواد غذایی مصرف‌شده را سفت‌تر کرده و هضم آن‌ها را مشکل‌تر سازد. نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا باعث کاهش قدرت جذب آهن موجود در مواد غذایی می‌شود.
از آنجایی که آهن یکی از مواد معدنی لازم برای ساخت و تولید هموگلوبین‌ها هست برای همین هم وجود آن برای بدن ضروری است. خانم‌های جوان باید بیشتربه این مسئله دقت کنند، به خاطر اینکه آن‌ها به دلیل مصرف کمتر گوشت، عادت ماهانه و غیره آهن کمتری دارند. حداقل یک ساعت بعد از غذا چای بنوشید و کمی دارچین روی آن بپاشید تا کلی مواد مغذی عایدتان شود.

۴- خوابیدن  بلافاصله پس از غذا خوردن

خوردن غذا و خوابیدن بدون اینکه فعالیتی برای هضم غذا انجام دهید از اشتباهات بزرگ است. می‌تواند باعث زخم معده و گاهی سکته قلبی شود. در نظر بگیرید تمام مواد غذایی ناگهان به حالت سکون و استراحت در بیایند چقدر می‌تواند به بدن آسیب برساند. اگر بلافاصله بعد از صرف غذا بخوابید مواد غذایی که مصرف کرده‌اید به درستی هضم نمی‌شود.
این کار هم ممکن است به سوءهاضمه و عفونت روده‌ها منجر شود. می‌توانید یک تا سه ساعت بعد از غذا بخوابید. البته اگر ساعت شام خوردن شما دیر باشد نیازی نیست تا نیمه‌های شب بیدار بمانید یک تا دو ساعت بعد از صرف شام می‌توانید بخوابید. یادتان باشد یکی از عواملی که جلوی کاهش وزن را می‌گیرد همین به اندازهٔ کافی نخوابیدن است.

۵- سیگارکشیدن بعد از صرف غذا

تاثیر سیگار به طور مشخص گفته نشده ولی متخصصان معتقدند که یک نخ سیگار که بلافاصله بعد از غذا کشیده می‌شود تأثیر چندین نخ در زمان عادی را دارد. برای همین هم خطر ابتلا به سرطان را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

۶- شنا کردن بلافاصله پس از غذا خوردن

بعد از غذا خوردن هر فعالیتی که انجام دهید باعث می‌شود تمرکز مغز از روی هضم غذا برداشته شود. زمانی که شنا می‌کنید جریان خون به سمت دست‌ها و پا‌ها افزایش می‌یابد و برای همین هم خون کمی به معده می‌رسد؛ بنابراین سیستم گوارشی کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد. نکته دیگر در مورد شنا کردن این است که زمانی که بلافاصله بعد از غذا شنا می‌کنید بدن باید به طور همزمان برای گوارش، حرکات شنا و حفظ دمای بدن انرژی صرف کند که باعث صرف انرژی زیادی می‌شود.
وقتی بدن مجبور باشد در مدتی کوتاه انرژی زیادی صرف کند دچار زحمت شده و امکان افت انرژی، خستگی ناگهانی و حتی بی‌هوشی زیاد می‌شود. در حین شنا این مسائل خطر زیادی ایجاد می‌کنند. سعی کنید که تا دو تا سه ساعت بعد از صرف غذا شنا نکنید. کم‌کم و به تدریج وارد آب شده و هرگز شیرجه نزنید. به خاطر اینکه این کار باعث انقباض ناگهانی و سریع رگ‌های خونی می‌شود و احتمال افزایش فشارخون را بالا می‌برد.

۷- پیاده‌روی بعد از خوردن غذا

پیاده‌روی طولانی مدت باعث می‌شود که سیستم گوارش بدن نتواند به خوبی مواد مغذی مصرف‌شده را جذب کند. شما می‌توانید یک ساعت بعد از صرف غذا با خیال راحت به یک گردش خانوادگی بروید. پیاده‌روی و ورزش البته در زمان مناسب خود یکی از بهترین راه‌های سالم و تندرست بودن است.

۸-نوشیدن آب سرد پس از غذا خوردن

خوردن آب سرد بعد از غذا باعث انقباض عضلات روده می شود، اینکه می‌گویند نوشیدن آب یخ بعد از غذا باعث سرطان معده می‌شود، پایه علمی ندارد. تنها مشکلی که با نوشیدن آب یخ بروز می‌کند، همان دل‌درد یا انقباض عضلات روده است. اگر شما هم دچار سندرم روده‌ تحریک‌پذیرهستید بیشتر در معرض این مشکل خواهید بود.
نکته مهم این است که نوشیدن آب بعد از صرف غذا، باعث رقیق شدن شیره معده می‌شود و می‌تواند در هضم غذا اختلال ایجاد کند؛ بنابراین سعی کنید نیم ساعت قبل از غذا و نیم ساعت بعد از غذا، آب ننوشید.

۹-برداشتن بار سنگین بعد از غذا خوردن

بلند کردن بار سنگین در هر شرایطی برای بدن مضر است اما اگر با معده پر اینکار را بکنید ضررش بیشتر خواهد بود. در این صورت شما در واقع نوعی فعالیت بدنی انجام داده‌اید که می‌تواند به قلب فشار بیاورد. همچنین این کار باعث افزایش فشار داخل شکم می‌شود و ایجاد ریفلاکس می‌کند. به همین دلیل بهتر است یکی دو ساعت بعد از صرف غذا هیچ بار سنگینی برندارید.

۱۰-پوشیدن لباس تنگ بعد از صرف غذا

پوشیدن لباس‌هایی که به شکم و روده فشار بیاورد و بستن کمربند برای سلامتی شما مضر است. این کار باعث می‌شود که روده‌ها پیچ خورده و مسدود شود. در نتیجه باعث ناراحتی می‌شود. اگر کمربند بسته‌اید در حین صرف غذا تا جایی که امکان دارد آن را شل کنید.

منبع خبر:جام جم آنلاین

برای عضویت در کانال تفریحی خبری پاسینیک کلیک کنید

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا