عمومی

جاذبه های گردشگری مراکش که باید حتما ببینید

دانستنیهای جالب درباره جاذبه های گردشگری مراکش 

با خواند ن این مطلب جزییات و اطلاعات مفیدی درباره  جاذبه های گردشگری مراکش بدست خواهید آورد.مراکش یا مغرب کشوری در آفریقاست. فرهنگ و تاریخ غنی دارد و از دو قوم عرب و بربر تشکیل شده. جاذبه‌های رومی هم پای‌شان به مراکش کشیده شده و شما می‌توانید به سایت‌های تاریخی آنها سری بزنید. شهرهایی که هنوز با ورود گردشگران شلوغ نشده‌اند و سواحلی با امکانات شترسواری و موج‌سواری، همه در مراکش پیدا می‌شوند.

16 تا از جاذبه های گردشگری مراکش عبارتند از:

1-الدجما الفنا Djemaa el-fna

اینجا تئاتر خیابانی است. به جرات می‌توانیم بگوییم که کمتر سیرکی در دنیا به پای الدجما می‌رسد. تاج پادشاهی یونسکو در لیست آثار درج شده در آن، بر سر الدجماست. خیابان الدجما محل تجمع و میدان اصلی مراکش است؛ جایی که چیزی شبیه به یک تئاتر خیابانی هر روز درآن اتفاق می‌افتد. در این مکان، مرتاض‌ها مشغول سحر کردن مارها هستند و با آواز نی آنها را از سبدشان بیرون می‌آورند. آکروبات‌کارها در گوشه‌ای مشغول فعالیت‌اند. نکته جالب حضور دندانپزشک‌های سنتی است! هر کدام شیشه‌ای در دست دارند و تعداد دندان‌هایی که کشیده‌اند نشان می‌دهند. حوالی غروب رستوران‌ها باز می‌شوند و رقابت بر سر درست کردن کباب به راه می‌افتد. بعد از شام نوبت به موزیک می‌رسد. تماشاچیان از هر طرف جمع می‌شوند و صدای تشویق فضا را پر می‌کند.

2-شهر فض Fez Medina

یک شهر با معماری مارپیچ! بهترین راه برای لذت بردن از شهر فض این است که از گم شدن در این مارپیچ‌ها نترسید. با جمعیت همراه شوید، آنها شما را به همان‌جایی که اول بودید، می‌برند. اگر هم گم شدید کافیست تا به یک بچه کمی پول بدهید، راه را به شما نشان خواهد داد. درب‌های این سرزمین به خاطر نقش و رنگ‌هایش معروفند، حتما با آنها عکسی به یادگار بگیرید. سردرهای چوبی زیبا که با ظرافت خاصی گچ‌بری شده‌اند و خطاطی‌های عربی، زیبایی این شهر را دو چندان کرده‌است. با آرامش در قرون وسطی قدم بزنید.

3- بام اطلس

آهانسال Zaouiat Ahansal یک منطقه بکر است. یک دره فوق‌العاده زیبا که با ردیفی از صخره‌ها مشخص می‌شود. در این میان، آتش‌فشان‌های خاموشی را خواهیددید. از زمانی که در سال 2013 جاده‌ای به این منطقه کشیده شد، جنب و جوش و هیجان هم به اینجا سرازیر شد. توپوگرافی خاص منطقه و مسیرهایی که در بلندی‌ها قرار گرفته، مناظر کم نظیری را برای کسانی که اهل ترکینگ و کوه‌پیمایی هستند، به وجود آورده.

4-شهر شفشاوون

این شهر با خانه‌هایی که سقف‌های سرخ رنگ دارند، آرام و نجیب از کنار کوه شروع میشود و در دامنه کوه و به سمت پایین امتداد پیدا می‌کند. فضای آبی‌رنگ شهر، اینجا را تبدیل به یک لوکیشن رویایی برای عکاسان کرده است. غذای خوب، محل اقامت مناسب و بسیاری کارهایی که می‌توان در شفشاوون انجام داد آن راتبدیل به یکی از شهرهای جذاب مراکش کرده. اینجا بهترین مکان برای آرامش گرفتن، جستجو و کشف دنیای شفشاوون است.

5- زندکی در پالمریاس

شهری در میان درختان نخل، احتمالا بهترین عنوان برای پالمریاس خواهدبود. دره زیز، تینجداد، تینرهیر و سِکورا شهرهای تاریخی جنوب مراکش در این منطقه هستند. حتی امروز هم این شهرها نقش مهمی دارند. محصولاتی مثل گوجه‌فرنگی، نعناع، انار، زردآلو، انجیر و بادام در این شهر فراوانند.

 6- دره درا Draa Valley

امروز جاده‌ها امکان مسافرت ایمن و سریع را از مالی به مراکش فراهم کرده‌اند. در کنار این سفر با ماشین می‌توانید از پنجره زیبایی دره را ببینید. اگر اهل بیابان‌گردی باشید حتما اینجا را می‌پسندید. قلعه‌هایی راخواهید دید که با آجرهای گِلی ساخته‌شده‌اند. در حال حاضر این قلعه‌ها امکان پذیرایی از مسافران و گردشگران را دارند.

7-طفروت

در دره آمِلن با زیبایی خیره‌کننده‌ای به طُفروت می‌رسید. دور تا دور روستای طُفروت با کوه‌های سرخ‌رنگی احاطه شده. شهر پر است از خانه‌های صورتی و بازارهایی که چشمان‌تان را خیره می‌کنند. با وجود نقاط تماشایی شهر، این منطقه در صنعت گردشگری چندان گسترش پیدا نکردهاست.  بهترین جا برای فعالیت‌هایی مثل دوچرخه‌سواری در کوه و صخره نوردی است. با وجود جذابیت صخره‌های طفروت، یک نقاش بلژیکی فکر جالبیی کرده؛ او به سراغ تخته‌سنگ‌های این منطقه رفته و با استفاده از سبک سورئال آنها را رنگ‌آمیزی کرده‌‌است.

8- موج‌سواری

شما می‌توانید در امتداد هشت ساحل اقیانوس آرام موج‌سواvd کنید اما اگر به دنبال شکار موج‌های رویایی هستید، طاقازوت Taghazout پیشنهاد ماست. کافه‌ها و فروشگاه‌های اینجا بهترین مکان برای گشت‌وگذار است. گردشگران تازه وارد به همراه محلی‌ها در éléboutiques جمع می‌شوند و تخته‌های موج‌سواری‌شان را آماده می‌کنند. سواحل بسیار دیگری هم هستند؛ حتما به آنها سری بزنید مثل ساحل میرلفتMirleft  که به تازگی برای موج‌سواری آماده شده.

9-اطلس پایین

اطلس پایینی، در مقایسه با اطلس بلند یا بالا، هنوز بکر و کشف نشده مانده است. در بهار این منطقه تماشاییست. نسیم خنکی از سوی دریا می‌وزد و هر روز این فرصت را دارید تا شتری در منطقه را تجربه کنید. چشم‌انداز زیبای ستاره‌ها از اینجا مثل یک الماس برای کسانی که اهل طبیعت هستند، ارزشمند است. چشم‌انداز اینجا آنقدر متنوع است که چشمان‌تان هرگز از تماشای آنها خسته نخواهدشد. از کوه آتشفانی گرفته تا منظره درختان نخل همه در اینجا تماشایی‌اند.

10- سیدی ایفنی Sidi ifni

اینجا را به دوستان‌تان هم لو ندهید! یک ساحل که هنوز اسپانیایی‌است. می‌توانید در کنار پلاژ لِگزیرا Legzira قدم بزنید یا به تماشای خیابان‌های سفید و آبی مراکش بروید. خیابان‌هایی که در جنوب مراکش بسیار معروفند.

11- اساویرا Essaouira

نام زیبای اِلیزه و بادهای ساحلی این منطقه هویت و کاراکتر خاصی به اساویرا بخشیده. برای بیشتر مواقع سال، باد تندی در منطقه می‌وزد بنابراین اینجا انتخاب مناسبی برای رفتن به لب ساحل و ریلکس کردن در کنار آن نیست. البته یک خوبی دارد، اینجا خبری از سیل گردشگرانی که فقط برای تفریحات ساحلی می‌آیند، نیست. یک شهر ساحلی اما خلوت که برای گشت زدن و لذت بردن از آرامش دریا فوق‌العاده است.

12- فستیوال جهانی موسیقی فس

این فستیوال برای کسانی که عاشق موسیقی هستند یک فرصت عالیست. موسیقی مورد اجرا در این مراسم، ترکیبی از ترانه‌های مذهبی به همراه موزیک زنده است. شب صوفی در باغ پاشا و اجرای فوق‌العاده گروه‌ها در باب‌المکینه، جزو گزینه‌های برجسته این فستیوال هستند. این فستیوال هنوز بعد از 20 سال پرطرفداراست و غنی.

13-مولای ادریس

شهر سپیدپوش مولای ادریس در میان دو تپه سرسبز و در دامنه کوهی قرار گرفته که کمتر از 5 کیلومتر با وولوبیلیس فاصله دارد. یکی از زیارتگاه‌های مهم برای مراکشی‌هاست. با وجود چشم‌انداز کم‌نظیر، سابقه تاریخی این شهر و اهمیت ملی آن در مراکشف جای تعجب است که این شهر هنوز نتوانسته گردشگر بسیاری را جذب کند. کم بودن توریست یک حُسن دارد؛ اینکه می‌توانید جایی را برای خودتان داشته باشید. اینجا در مراکش شبیه هیچ جایی در دیگر مناطق آن که تصاویرش را بسیار می‌بینید، نیست. بکر است و کمتر دیده شده. اولین کسانی باشید که به مولای ادریس سفر می کنند.

14- ولوبیلیس

پادشاه بربرها، جوبای دوم، کسی که همسرش دختر آنتونی و کلئوپاترا بود، به دست رومی‌ها در وولوبیلیس به سلطنت رسید. ویرانه‌های رومی وولوبیلیس در میان یک دشت حاصلخیز واقع شده‌است. این شهر از نظر کشاورزی وضع خیلی خوبی دارد، در زمان‌های قدیم این شهر روغن زیتون، گندم و نوشیدنی برای ارتش روم فراهم می‌کرد.  اینجا حدود 33 کیلومتر از شمال مِکنِس فاصله دارد. می‌توانید از مولای اِدریس شروع کنید. به این منطقه سری بزنید و سپس به مِکنِس بروید؛ این یک برنامه پیشنهادی برای یک روز گشت در مراکش است. هنگام گشت زدن در این سایت حتما به علائم آن توجه کنید. سایت‌هایی که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند، قواعدی برای بازدیدشان وجود دارد و وولوبیلیس یکی از این سایت‌هاست.

15-تارودانت Tarudannt

شهری که هنوز به خاطر حضور گردشگران دست‌کاری نشده، تارودانت است. برخی به آن لقب مراکش کوچک را داده‌اند. با وجود دادن لقب مراکش کوچک اما باز هم این عنوان، نمی‌تواند به خوبی تارودانت را توصیف کند. شهری که در میان دیوارهای گلی سرخ رنگ احاطه شده است. اینجا شهری زنده و محل دادوستد بَربَرهاست. بربرها و عرب‌ها اقوامی هستند که در مراکش ساکن‌اند.

16-مِکنِس

مراکش چهار شهر اصلی و امپراطوری دارد. رِباط در راس همه اینها قرار گرفته و مراکش شهری است که در دل توریست‌ها جای خاصی دارد. فِض یک شهر حماسی و اساطیری ست و اما مِکنِس…؛ مکنس به طور غیر عادلانه‌ای از نظر گردشگران دورمانده. مکنس از نظر معماری و بناهای عظیم، بسیار غنی و ثروتمند است. از باب‌المنصور می‌توان دیدن کنید و سری به مولای اسماعیل زد. مکانی به نام الحَدیم در مِکنِس وجود دارد که الدجمای کوچکی به شمار می‌آید، با این تفاوت که از ازدحام توریست در اینجا خبری نیست و همان نمایش‌های خیابانی را می‌‎توانید به راحتی اینجا ببینید.

منبع: تحریریه دالاهو- هانیه کاظمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا