عمومی

راهنمای سفر به ارمنستان

آن‌چه باید در سفر به ارمنستان بدانیم

در سفر به ارمنستان چه در انتظارمان است؟
ارمنستان مقصد خوبی برای مسافرت است. کشوری کوچک اما با جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی در همسایگی‌مان.  نیازی به ویزا ندارد و مردمش هم عاشق مهمانند.
جمهوری ارمنستان در میان خود ارامنه به هایاستان معروف است. ارمنی‌ها خودشان را از نسل هایک می‌دانند. او بنیان‌گذار ملت ارمنی است و براساس نوشته‌ی موسی خورنی تاریخ نویس متبحر، مردم ارمنی را در منطقه‌ی آرارات اسکان داد اما ارمنستانی که امروزه می‌شناسیم از سال 1991 میلادی از شوروی سابق مستقل شد. گردشگری از منابع اصلی درآمد این کشور است و افراد زیادی از کشورهای همسایه به ارمنستان رتبه‌ی اول گردشگران این کشور را روسیه‌ای‌ها در اختیار دارند.

 آن‌چه در راهنمای سفر به ارمنستان خواهید خواند:

1-آشنایی با تاریخ و فرهنگ ارمنستان 

درروز اول سفر به ارمنستان به سمت مرز ارمنستان حرکت می‌کنیم.برای رسیدن به ارمنستان راه درازی در پیش داریم که تقریبا یک روز کامل طول می‌کشد. مسیرمان را از تهران به سمت تبریز و مرز ایران و ارمنستان ادامه می‌دهیم. به مرز نوردوز(بخشی از شهر جلفا) می‌رسیم. اینجا قرار است یکی از جالب‌ترین بخش‌های سفر را تجربه کنیم؛ گذر از رود ارس. رودخانه‌ای مهم در تاریخ کشورمان که در عهدنامه‌ی ترکمنچای سال 1813 میلادی مرز ایران و امپراطوری روسیه شد.
بعد از انجام تشریفات اداری در ساختمان مرزی ایران از پل روی رود ارس پیاده حرکت می‌کنیم تا به وسیله‌ی نقلیه برسیم. سفرمان را ادامه می‌دهیم تا صبح روز بعد به ایروان برسیم.

گشت و گذار در شهر ایروان

بالاخره به شهر ایروان می‌رسیم. این شهر در زبان ارمنی یِرِوان گفته می‌شود پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در دامنه‌ی کوه آرارات و در کنار رود هرازدان قرار گرفته. تا سال 1828 میلادی بخشی از ایران بود اما باز هم در جریان عهدنامه‌ی ترکمن‌چای به روسیه واگذار شد. ایروان شهر تمیزی است. به هر طرفش که نگاه کنید مجسمه و کافه‌ای می‌بینید. لذت پیاده‌روی در خیابان‌های شهر را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

خیابان شمالی(Northern Avenue) ایروان از خیابان‌های شلوغ و پر رفت و آمد شهر است.

بعد از صرف ناهار وقتتان آزاد است تا در شهر بگردید یا استراحت کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به رستوران پروانه(Parvana) بروید. رستورانی با غذاهای خوب که در ایروان معروف است. خصوصا اگر دوست دارید همزمان غذا بخورید و از موسیقی زنده لذت ببرید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به این اینجا بروید.

محیط بزرگ این رستوران حتی برای بچه‌های شما هم مناسب است.

میدان هِراپِراک(جمهوری) یا هاراپاراک معروف‌ترین میدان شهر است. در گذشته که هنوز ارمنستان جزیی از حکومت کمونیستی شوروی بود این میدان با نام میدان لنین شناخته می‌شد. مجسمه‌ی لنین هم در ضلع جنوب غربی میدان جمهوری یا هاراپاراک بود که در سال 1990 میلادی برداشته شد. ساختمان‌های مهم دولتی در اطراف این میدان است و هر ساله مراسم رژه‌ی روز استقلال ارمنستان در این میدان برگزار می‌شود.

به جز ساختمان‌های دولتی، کافه‌ها و رستوران‌های روبازی هم در اطراف هاراپاراک وجود دارد.

میدان اُپِرا بنای بعدی بازدیدمان است. سالن اپرا هم در این میدان است که در سال 1933 میلادی افتتاح شد و از آن زمان تاکنون بهترین کنسرت‌ها و اپراهای ارمنستان و جهان در اینجا اجرا شده است. در چهار طرف میدان اپرا کافه‌ها و رستوران‌های متنوعی وجود دارد که افراد زیادی برای استراحت و لذت بردن از ساعاتشان به اینجا می‌آیند. دریاچه‌ی قو در ضلع جنوبی ساختمان اپرا است که در زمستان‌ها با یخ بستن آب دریاچه تبدیل به پیست پاتیناژ می‌شود.در قسمت جنوبی دریاچه قو، مجسمه مدرنی از آهنگ ساز معاصر ارمنی آرنو باباجانیان خواهید دید.

خودتان را آماده کنید تا سمت هزارپله برویم. مجموعه‌ی کاسکاد(Cascade) معروف به هزار پله است که ارمنی‌ها به آن گاسکاد می‌گویند. کسکد در زبان ارمنی یعنی آبشار و از آنجایی که آبشاری از وسط پله‌ها عبور می‌کند به این نام معروف شده. کسکد یا کاسکاد پایین‌ترین نقطه‌ی شهر را به بالاترین نقطه‌ی شهر یعنی پارک پیروزی متصل می‌کند و 750 پله دارد. البته به جز پیاده رفتن تا بالای پله‌ها از آسانسور و پله‌برقی هم می‌شود استفاده کرد.

اهالی شهر عاشق کاسکد هستند. کافی است به بالای آن برسیم تا متوجه بشویم که دلیل عشقشان به این پله‌ها چیست؟ به بالای پله‌ها که برسید ایروان زیر پایتان است.

در راه رسیدن به بالای پله‌ها مجسمه‌های هنرمندان معاصر مثل Fernando Botero، Lynn Chadwick، Barry Flanagan، Stanislav Libensky را خواهیم دید.

به سراغ کلیسای جامع سِنت گریگور لوزاوریچ می‌رویم. کلیسایی که به مناسبت هزار و هفت‌صدمین سالگرد اعلام مسیحیت به‌عنوان دین رسمی ارمنستان ساخته شد. اسم کلیسا هم به احترام سِنت گریگور روشنگر که دین مسیحیت را به ارمنستان معرفی کرد انتخاب شد.ساخت این کلیسا 7 سال طول کشید و در سال 2001 میلادی کامل شد.

بعد از کلیسا به سراغ مجسمه‌ی مادر می‌رویم. این مجسمه که با نام مام ارمنستان(مایْر هایاستا) شناخته می‌شود 22 متر ارتفاع دارد. این مجسمه با شمشیری که در دستش دارد به عنوان محافظی برای کشور و نمادی از صلح شناخته می‌شود. بیشتر مردم با دیدن مجسمه‌ی مادر به یاد سوسه مایریگ می‌افتند، زن شجاعی که با حس مادرانه‌اش نسبت به جوانان جنگجوی ارمنی به آن‌ها کمک می‌کرد. در کنار این یادبود قبر سرباز گمنامی هم قرار دارد که یادبودی است برای قربانیان جنگ.مجسمه‌ی مادر به جای مجسمه‌ی استالین در اینجا قرار گرفت.

آخرین جایی که در ایروان بازدید می‌کنیم پارک پیروزی(هاغتاناک پارک-Haghtana) است. علت انتخاب نام پیروزی برای این پارک مشارکت ارمنستان شوروی در جنگ جهانی دوم بود. محل قرارگیری این پارک در پشت کاسکِد یا هزارپله است. دریاچه‌ی مصنوعی، شهربازی، کافه‌ها روباز و چرخ و فلک در پارک است. جالب است که بدانید در تاجیکستان هم پارکی به اسم پارک پیروزی وجود دارد که آن هم یادبودی برای مشارکت تاجیکستان شوروی در جریان جنگ جهانی دوم است.این پارک بسیار بزرگ پشت کاسکاد قرار گرفته.

برنامه بعدی ما در سفر به ارمنستان و در ایروان شامل بازدید از معبد گارنی و کلیسای گغارد است که برای دیدن هر کدامشان باید حدود 45 دقیقه از شهر ایروان فاصله بگیریم. ابتدا به سوی معبد گارنی می‌‌رویم که در روستایی به همین نام است و 27 کیلومتر با شهر ایروان فاصله دارد. این معبد نمونه‌ای از معماری هلنی است که برای آئین مهر ساخته شده. معماری همان دوره‌ای که با حضور اسکندر تا زمان امپراطوری روم‌ها طول کشید.بعد از اینکه دین مسیحیت در ارمنستان تبدیل به دین رسمی شد همه‌ی معابد این کشور ویران شد به جز معبد گارنی. علتش هنوز هم مشخص نیست.

بازدیدمان از معبد گارنی که تمام شد به سمت کلیسای گغارت می‌رویم. این کلیسا که در 35 کیلومتری جنوب شرقی ایروان قرار گرفته از دو قسمت اصلی تشکیل شده. اوایل قرن سیزدهم میلادی خاندان زاکریان خاندانی ثروتمند در تاریخ ارمنستان بود. آن‌ها دستور دادند تا کلیسایی در سال 1215 میلادی ساخته شود که کلیسای بیرونی گغارت است. بعدها خاندان پروشیان این ملک را از زاکریان خریدند و کلیسای درونی را از صخره ساختند که حدود 10 سال طول کشید. نان گردویی و مربای گردو هم در این منطقه حسابی پرطرفدار است.مردم محلی معتقدند که اگر کسی سه سنگ از هفت سنگ را داخل فرورفتگی کلیسا بیندازد به آرزویش می‌رسد.

در ادامه سفر به ارمنستان به شهر اچمیادزین می‌رویم 

شهر اچمیادزین که نام رسمی‌اش واغارشاپات است مکان مقدس و مهمی برای ارمنستان محسوب می‌شود. قبل از سال 1945 میلادی این شهر به ولاش‌آباد معروف بود. وِلاش(واغارک‌شاه از خاندان پارتی) این شهر را در قرن دوم میلادی ساخت. اهمیت اچمیادزین با تاریخ مسیحیت این کشور گره خورده.با رسمی شدن مسیحیت در سال 301 میلادی اولین کلیسای جامع مسیحیت ارمنستان در اچمیادزین بنا شد.

2-آشنایی با مراکز خرید در ارمنستان

بعد از آن همه گشت و گذار در تاریخ و فرهنگ ارمنستان وقتش رسیده که به سراغ خرید برویم.

مرکز خرید دالما( Dalma Garden Mall) بزرگ‌ترین مرکز خرید ایروان است. انواع رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، کافه‌ها و مراکز سرگرمی در این مرکز پیدا می‌شود. یک نکته در ارتباط با خرید پوشاک در ارمنستان یادتان باشد. اگر به دنبال خرید پوشاک برند هستید باید بگوییم که تفاوت قیمت زیادی بین فروشگاه‌های ایروان و ایران پیدا نمی‌شود. اما اگر پوشاک غیر مارک مد نظرتان است با صرف هزینه‌ی معقولی می‌توانید لباس‌های خوبی بخرید.

دالما گاردِن مال برای همه‌ی سلیقه‌ها کالایی برای عرضه دارد.در دالما مال انواع برند‌ها را خواهید دید و می‌توانید خرید کنید.

خیابان ماشتوتز در مرکز شهر برای کسانی که به دنبال لباس‌های مارک‌دار هستند گزینه‌ی خوبی است.

اگر به دنبال خرید لوازم آرایشی، عطر و اودکلن و کیف و کفش هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به ایروان مال سری بزنید. پاساژی سه طبقه و نوساز که در  در خیابان آرشاکونیاتس قرار گرفته.به این پاساژ که رفتید یادتان باشد به مغازه‌های  zara،new yorker،pull & bear سر بزنید.

در آخر فروشگاه‌های 24 ساعته‌ی SAS را به شما معرفی می‌کنیم که در همه جای شهر دیده می‌شوند. حتی صرافی و داروخانه هم در این فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد و شما با خیال راحت می‌توانید نیازتان را برطرف کنید.همین الان می‌توانید به سایت این فروشگاه زنجیره‌ای بروید و از محصولاتی که ارائه می‌دهد بیشتر بدانید.

 

گوشه گوشه‌ی شهر فروشگاه‌های SAS را می‌بینید.

تهیه و تدوین:شیما تیموری،تحریریه دالاهو
عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا