عمومی

ریزش مو در خانم ها را چگونه درمان کنیم؟

برای ریزش مو در خانم ها چه باید کرد؟

برخی روش های خانگی برای درمان ریزش مو در خانم ها شامل ماساژ دادن پوست سر، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی، استفاده از روغن جوجوبا، مریم گلی، شیرین بیان، خرما، رزماری و بیوتین می باشد. همچنین باید از نگرانی، افسردگی و رژیم غذایی نامناسب دوری کنید.

اگرچه در دنیا بیشتر آقایان از ریزش مو و کچلی رنج می برند اما خانم ها نیز با افزایش سن شاهد این مشکل هستند. دلایل زیادی برای ریزش مو در خانم ها وجود دارد.
به طور کلی خانم ها خیلی به ظاهر خود به خصوص مدل مو اهمیت می دهند و ترس از کچلی یکی از ترس های رایج بین خانم ها است. خوشبختانه روش های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد.
دلیل اصلی کچلی در آقایان بسته شدن و مسدود شدن فولیکول های مو است. این فولیکول ها ممکن است با سلول های مرده پوست یا گرد و خاک یا در اثر بیماری یا رادیکال های آزاد مسدود شوند. بنابراین با درمان بیماری می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

بهتر است پیش از درمان یا جلوگیری از ریزش مو، دلایل ریزش مو در خانم ها را بدانیم.

1-شکستن مو (به خاطر پیچیدن یا کشیدن فیزیکی مو)
2-اختلالات مو
3-کمبود آهن
4-کمبود بیوتین (کمبود ویتامین ب)
5-سیفلیس
5-بیماری پوستی به خاطر آسیب به فولیکول ها
6-بیماری های خود ایمنی
7-شیمی درمانی یا پرتودرمانی
8-از دست دادن موقتی مو بعد از عمل جراحی، بیماری یا بارداری
9-تغییرات هورمونی یا اختلالات تیروئیدی
معمولا این دلایل باعث کچلی موضعی یا ریزش مو در قسمتی از سر می شود. در موارد ریزش شدید مو، کچلی کامل در مردها اتفاق می افتد اما این اتفاق در خانم ها خیلی کم پیش می آید. حال در ادامه می گوییم که برای ریزش مو چه باید کرد:

روش های درمان خانگی ریزش مو در خانم ها

1-جریان خون و ریزش مو
رسیدن خون و اکسیژن به تمام قسمت های بدن مهم است. اما در افرادی که جریان خون درستی ندارند سلول های پوست سر می میرند و باعث توقف رشد مو می شود. بنابراین باید جریان خون خود را تحریک کرده و از مقدار مناسب آهن در جریان خون مطمئن شوید. کمبود آهن باعث کم خونی می شود و بدون آهن نمی توانید سلول های قرمز خونی تولید کنید. در حضور آهن باید سطح پوست را تحریک کنید تا جریان خون در آن منطقه زیاد باشد و رشد مو و تحرک در سلول های فولیکول تحریک شود. ماساژ پوست سر بهترین راه برای افزایش جریان خون است. اما اگر در اثر ماساژ ریزش مو افزایش می یابد بهتر است دست از ماساژ بردارید.

2-کمبود ویتامین و مواد معدنی و ریزش مو
همان طور که گفته شد کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو می شود. اما عنصری مهم تر در بدن ویتامین ب است. نوعی خاص از ویتامین ب به اسم بیوتین در رشد و سلامتی مو نقش مهمی دارد. باید مقدار مناسبی بیوتین در بدن داشته باشید. در بیشتر خانم ها بیوتین باعث کاهش ریزش مو و افزایش رشد مو می شود.

3-روغن جوجوبا و ریزش مو
روغن جوجوبا سال ها است که برای کاهش ریزش مو استفاده می شود. این روغن نقشی مهم در رشد مو دارد و با ماساژ آن به پوست سر و مو به خصوص جایی که کچل شده است می توانید رشد مو را افزایش دهید.

4-خرما و ریزش مو

خرما برای ریزش مو در خانم ها بسیار مفید است. این ماده از تشکیل دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. دی هیدروتستوسترون هورمونی است که باعث از بین رفتن فولیکول های مو می شود و نتیجتا باعث ریزش مو می شود. بنابراین مصرف خرما باعث افزایش سلامتی مو می شود.

5-رزماری و ریزش مو
رزماری برای سلامتی موها استفاده می شود. بهترین روش استفاده آن مخلوط کردن آن با روغن بادام است. این ماده را می توان مستقیما بر روی پوست سر یا منطقه کم مو قرار داد.

6-روغن شتر مرغ و ریزش مو
این ماده به عنوان جایگزینی مناسب برای ترمیم مو در خانم ها توصیه می شود. به طور کلی این روغن مرطوب کننده است و باعث تحریک رشد مو در فولیکول ها می شود. این روغن را می توان مستقیم بر روی پوست سر قرار داد.

7-شیرین بیان و ریزش مو

این ماده نیز از تشکیل دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. دی هیدروتستوسترون از تستوسترون می آید اما شیرین بیان به هورمون اجازه انتقال نمی دهد.

8-مریم گلی و ریزش مو

افزودن مریم گلی به رژیم غذایی باعث افزایش جریان خون می شود. مریم گلی باعث باز شدن رگ های خونی پوست سر می شود. این ماده باعث کاهش فشار خون می شود بنابراین باعث افزایش خون و اکسیژن در سلول های پوست سر می شود و باعث تحریک رشد مو می شود.

9-پتاسیم و ریزش مو
غذاهایی مثل موز برای افرادی که مشکل ریزش مو دارند بسیار مناسب است. پتاسیم باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شود. همچنین تعادل مایعات را بدن حفظ می کند و از عملکرد نامناسب فولیکول جلوگیری می کند.

10-رژیم غذایی نامناسب و ریزش مو

رژیم غذایی نامناسب بسیار خطرناک است زیرا می تواند تعادلی هورمونی را از بین ببرد. اگر غده تیروئید به درستی کار نکند که در اثر افزایش یا کاهش ناگهانی وزن اتفاق می افتد باعث ریزش مو می شود. هنگامی که تعادل هورمون ها به هم می خورد تستوسترون تبدیل به دی هیدروتستوسترون می شود و سلول های فولیکول را از بین می برد. بنابراین رژیم غذایی سالم بسیار مهم است.

11-نگرانی و افسردگی و ریزش مو
اگر از افسردگی یا نگرانی شدید رنج می برید تعادل هورمونی شما به هم می خورد. بنابراین سعی کنید افسردگی را از بین ببرید.
بهتر است با پزشک متخصص در خصوص نگرانی های خود صحبت کنید به خصوص اگر ریزش موی شما شدید است. درمان های خانگی به عنوان روش های تکمیل کننده درمان با دارو است. اما اگر قرص مصرف نمی کنید استفاده از این روش های باعث می شود مشکل ریزش موی شما تا حدی حل شود.

منبع: مجله سلامت بانوان

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا