عمومی

جاهای دیدنی شهرستان مراغه

به شهرستان مراغه شهر دوره‌ی مادها سفر کنیم و جاهای دیدنی آن را بشناسیم

اگر قصد سفر در روزهای گرم تابستان را دارید ما به شما سفر به شهرستان مراغه  را پیشنهاد می‌کنیم.چرا که مراغه برای کسانی که از گرمای تابستان و شلوغی شهر خسته شده اند و به دنبال جایی آرام و خنک هستند گزینه مناسبی است. در ادامه با ما همراه باشید تابیشتر درباره شهرستان مراغه بدانید.

شهرستان مراغه  کجاست و به چه معناست؟

یکی از شهرهای شمال غربی ایران مراغه است، شهری که به کوه سهند تکیه کرده. این شهر از شمال به تبریز، از غرب به بناب و دریاچه ارومیه می‌رسد و از شرق با هشترود همسایه است. یکی از پژوهشگران مشهور ایرانی معتقد است مراغه از ماراوا (مراوا یا ماداوا) گرفته شده که به معنی جایگاه ‌مادهاست. این شهر مردمانی خونگرم دارد که به زبان ترکی با شما حرف می‌زنند.

شهرستان مراغه قدمتی دیرین دارد!

مراغه از زمان حضور خواجه نصیرالدین توسی و دوره ایلخانیان شناخته شد. اما وجود سنگواره‌ها و استخوان‌های کشف شده در این منطقه خبر از 5 میلیون سال قدمت می‌دهد.

اگر در تاریخ و نقشه بطلمیوس چرخی بزنید شهری به نام «مارکیانا» وجود دارد و درست همان منطقه‌ای است که ما امروزه به عنوان مراغه می‌شناسیم؛ همچنین جغرافیدانان یونانی از دریاچه ارومیه نیز سخن گفتند.

مراغه یکی از شهرهای مهم در زمان مادها بوده است و زمانی که مارک آنتونی سردار روم آذربایجان امروزی را محاصره کرد معابد زیادی ساخت که تاریخ این شهر مدیون همین معابد است.

گنبد کبود هم داستانی دارد!

گنبد کبود ساخته‌ی دوره سلجوقیان است که به مقبره مادر هلاکو خان نیز شهرت دارد. این گنبد برجی بلند و 10 ضلعی است که ارتفاعش به اندازه یک ساختمان دو طبقه می‌رسد. گنبد کبود یکی از پنج گنبد و مزار مشهور شهر مراغه است. درون این گنبد کتیبه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مزاری در آن قرار گرفته.

این برج مانند برج‌های دیگر شهرستان مراغه دو  طبقه است. قسمت پایینی برج سردابی است که میت را در آنجا دفن می‌کنند. اتاق بالایی سقف بلند با گچ‌بری‌های زیبایی دارد. زیر گنبد با خط نسخ قسمتی از آیه اول سوره ۶۷ قرآن نوشته شده است.  هرچند که با گذشت زمان قسمت عظیمی از این گچبری زیبا از بین رفته،  اما هنوز هم دوستداران طبیعت و تاریخ به این منطقه می‌روند.

اگر به کناره‌های این برج دقت کنید، طاق‌نما و دندانه‌هایی می‌بینید که زیبایی برج را دو چندان کرده.این گنبد در مرکز شهر قرار دارد و شما می‌توانید بعد از دیدن این بنا به رستوران‌های اطراف بروید و غذاهای سنتی مراغه را امتحان کنید.

 گنبد سرخ  مراغه قدمتی دیرین دارد.

مراغه به برج‌های متعددش معروف است. برج‌هایی که ما را به یاد دوره سلجوقیان می‌اندازد. یکی از قدیمی‌ترین گنبدها، گنبد سرخ است. شهرت این گنبد به دلیل آجرهای تراشیده شده و کاشی‌های مینایی‌اش است. این گنبد در جنوب غربی مراغه قرار دارد و به گنبد کبود بسیار نزدیک است. جالب است بدانید آغاز معماری آذری را به گنبد سرخ نسبت می‌دهند چون اولین کاشی‌های لعابدار مربوط به این بناست.

رصد‌خانه مراغه بهترین جا برای دیدن ستاره ها از نزدیک

نوبتی هم باشد نوبت دیدن رصد‌خانه است از هرجای شهرستان مراغه بایستید و سمت غرب را نگاه کنید گنبد سفید رنگی خواهید دید که همان رصدخانه خواجه نصیرالدین است. امروزه این تپه به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای رصد ستاره‌هاست. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دیدن ستاره  و صورهای فلکی علاقه‌مندید مراغه بهترین جاست.

این رصد‌خانه یکی از بناهای فرهنگی شهر محسوب می‌شود. اطراف این برج بناهای مدور دیگری هم وجود دارد که محل تجمع اندیشمندان هم بوده است. فقط این نکته را توجه کنید که نرسیده به رصدخانه یک پادگان نظامی وجود دارد که باید مواظب عکس گرفتن در اطراف رصدخانه باشید.

 آژدهاک کجاست؟

قعله ضحاک به آژدهاک یا داش قلعه معروف است که در 28 کیلومتری شرق عجب‌شیر و ارومیه قرار دارد.

آژدهاکِ 3000 ساله  بر فراز کوه منفرد و  در ارتفاع 2300 متری از بستر رودخانه قرار گرفته است و همین امر باعث شده  که از داش قلعه به عنوان یکی از دژهای محکم با امنیت بالا یاد شود.

درون قلعه آب انبار، آسیاب، سالن شورا و حمام وجود دارد. نیمی از اتاق‌های قلعه بدون سقف هستند و نیمی دیگر در کوه به صورت حفره درآورده شده‌اند. این قلعه بسیار قدیمی است و در اغلب این حفره‌ها آب انبارهایی وجود دارد که سازنده آن فکر هم چیز را کرده تا از هر آسیبی به دور بمانند. به امن‌ترین دژ مراغه سری بزنید.

سوغات مراغه را فراموش نکنید!

بعد از اینکه مراغه و اطرافش را خوب گشتید به بازار هم سری بزنید، معروف‌ترین سوغات مراغه صابون است. صابونی که در کارگاه‌های سنتی از دنبه گوسفند و سدیم هیدروکسید درست می‌شود. صابون زرد رنگ از دو صابون دیگر که به رنگ سفید و سیاه هستند معروف‌تر است.

عاشقان میوه به مراغه سفر کنند!

اگر عاشق میوه‌های تازه هستید مطمئن باشید هیچ‌جا نمی‌توانید گیلاس، زردآلو و هلو به این خوشمزه‌گی بخورید به طوری‌که مزه این میوه‌ها را هرگز فراموش نخواهید‌کرد. دهانتان را هم با عسل سهند شیرین کنید؛ یکی از معروف‌ترین عسل‌ها عسل مراغه است.که هم طبیعی است و هم خاصیت درمانی دارد.

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو

بازنشر:دانستنیهای گردشگری پاسینیک

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا