عمومی

مکان های تاریخی در ایران که حتما باید ببینید

مکان های تاریخی در ایران که باید در برنامه های ایرانگردی شما باشند

مکان های تاریخی در ایران  و معماری ایرانی با تاریخ غنی، به بافت داستان طولانی و فرهنگ پارسی این کشور کمک می کند. کاشیکاری های تزئینی و شاهکار های مهندسی، نشانه های معماری ایرانی در طول قرن ها بوده اند.

با بیست مکان تاریخی که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند مکان های تاریخی در ایران وجود دارند که باید حتما از آن دیدن کنید. وسعت و تنوع معماری تاریخی در ایران خیره کننده است. به این ترتیب در این مطلب ۱۰ مکان تاریخی که باید در صدر مقاصد سفرتان در ایران باشند را مشاهده می کنید.

۱-مسجد نصیرالملک، شیراز

این جعبه جواهر، مسجدی است که هر صبح بازی نور و رنگ را به نمایش می گذارد. قدمت این شاهکاری معماری به قرن نوزدهم بازمی گردد و علاوه بر شیشه های رنگی با کاشیکاری خیره کننده خود مشهور است. درواقع به دلیل کاشی های رنگ رز که در فضای داخلی مسجد به چشم می خورند، به آن لقب مسجد صورتی نیز داده اند.

۲-تخت جمشید، شیراز

این شهر باستانی پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی و نمونه ای از سبک معماری امپراتوری است. بقایای باستان شناسی نشان می دهد قدمت آن به ۵۱۵ سال قبل از میلاد بازمی گردد و بخشی از سایت از کوه های اطراف کنده شده اند. ساختمان عظیم و مجسمه های باقی مانده شاهدی باورنکردنی از معماری ایران باستان هستند.

۳-شاهچراغ، شیراز

فضای خارجی این زیارتگاه با کاشی های شیشه ای که نور را در همه جهات بازتاب می کنند، پوشیده شده است. قدمت این زیارتگاه ارزشمند به قرن چهاردهم بازمی گردد و پس از زلزله مورد بازسازی های فراوانی قرار گرفته است. اما هیچ یک از مداخلات از تاثیری که این محیط پرزرق و برق هنگام ورود بر فرد می گذارند، نکاسته است.

۴-مسجد شیخ لطف الله، اصفهان

قدمت این مسجد که شاهکار معماری ایرانی در دوره صفویه به شمار می رود به قرن هفدهم میلادی بازمی گردد و شهرت خود را مدیون کاشیکاری های ظریف و کربل های پیچیده است. کل ساختمان در هارمونی کامل با توجه دقیق به تناسبات برای به حداکثر رساندن الوهیت و احساس آن در داخل بناست.

۵-حمام سلطان امیراحمد در کاشان

این حمام عمومی سنتی در قرن شانزدهم ساخته شده و دیدی باورنکردنی به زندگی روزمره در ایران باستان می دهد. حمام با کاشی کاری های فیروزه ای و طلایی، آجرکاری و نقاشی های هنری تزئین شده است. امروزه این حمام به موزه تبدیل شده است.

۶-باغ و کاخ ارم در شیراز

ابن کاخ و باغ آرام ایرانی در اواسط قرن سیزدهم میلادی ساخته شده، هرچند باغ به احتمال زیاد زودتر و در قرن یازدهم ساخته شده است. این ساختمان سه طبقه با حس زیبایی و راحتی همیشگی که در ذهن ایجاد می کند جریان هوا را در طبقات پایین تر به حداکثر می رساند. کاشی های رنگارنگ در کنار باغ های سرسبز قرار دارند همراه با کل ساختمان که در استخر زینتی منعکس می شود.

۷-بازار یزد

سال ها انطباق با محیط بیابانی، معماری ایرانی منحصربفردی را در شهر یزد پدید آورد. مرکز تاریخی شهر که بازار را هم دربرمی گیرد، شامل سیستم منحصربفردی از بادگیرها برای تهویه می شود.

۸-مسجد جامع اصفهان

این مسجد باشکوه که یکی از قدیمی ترین ابنیه مذهبی ایران است از قرن هفتم تا بیستم مورد ساخت و ساز مداوم بوده است. از سال ۲۰۱۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و به سبک معماری چهار ایوانی با قرارادادن چهار در روبروی هم ساخته شده است.

۹-برج و قلعه بم در کرمان

شهر کویری باستانی بم در جنوب استان کرمان، یکی دیگر از سایت های میراث جهانی یونسکو است. ارگ بم، بزرگترین بنای خشتی جهان است که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش، زمان امپراتوری اشکانی بازمی گردد. این شهر تا سال ۱۷۲۲ بعد از حمله افغان ها تا حد زیادی رها شده بود اما به تدریج جمعیت آن افزایش یافت.

۱۰-کاخ گلستان در تهران

یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی تهران، کاخ گلستان، مجموعه سلطنتی سابق سلسله قاجار بود. کل مجموعه از باغ ها، ساختمان های سلطنتی و مجموعه صنایع دستی ایرانیان از قرن ۱۸ و ۱۹ تشکیل شده است. متاسفانه بسیاری از ساختمان های مجموعه توسط رضاشاه در سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۴۵ نابود شده اند زیرا فکر می کرد معماری قدیمی با مدرنیزه شدن ایران در تضاد و مانع آن است.

منبع:برترینها
عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا