عمومی

انگشتان و دندان گمشده گالیله در موزه گالیله

انگشتان و دندان گمشده گالیله

همه در فلورانس می دانند گالیله کجا دفن شده است. بقایای او در دخمه ای در باسیلیکای مشهور سانتا کروچه قرار داد. این دانشمند قرن شانزدهمی این فضا را با چند تن از همکاران برجسته خود مثل میکل آنز، ماکیاولی، فوسکولو و روسینی به اشتراک گذاشته است. وقتی گالیله در سال ۱۶۴۲ درگذشت، دوک بزرگ توسکانی می خواست او را در کنار مقبره پدرش و اجداد دیگر دفن کند. اما از آنجا که این دانشمند مرتد و دشمن کلیسا اعلام شده بود او را در اتاق کوچکی در یک کلیسای تازه کار دفن کردند.

پس از مرگ گالیله، کارهای او تا حد زیادی فراموش شد، تا چهل و پنج سال بعد یک مرد انگلیسی به نام آیزاک نیوتن یک کتاب انقلابی به نام «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» منتشر کرد. قانون گرانش نیوتن و قوانین حرکت ثابت کرد که زمین به دور خورشید می گردد و نه بالعکس و حق با گالیله بوده است. در سال ۱۷۱۸ اصلاح این خطا ممنوعیت را از آثار گالیله برداشت و در سال ۱۷۳۷ جسد او نبش قبر شد و با احترام کامل در قسمت اصلی باسیلیکا دفن شد. بااین حال، قبل از دفن دوباره این دانشمند، برخی از طرفداران او، سعی می کردند یادگاری از او نگه دارند و سه انگشت دست، یک دندان و یکی از مهره های ستون فقراتش را برداشتند.

مهره به دانشگاه پادوا، جایی که گالیله سال ها تدریس می کرد رفت و دندان و انگشت ها نسل ها دست به دست شد تا اینکه در سال ۱۹۰۵ گم شدند. تقریبا یک قرن بعد، انگشتان و دندان به طور مرموزی همراه با دیگر آثار مذهبی قرن هفدهم در یک محفظه چوبی در یک حراجی در سال ۲۰۰۹ پیدا شدند. آن ها به عنوان مصنوعات ناشناس فروخته می شدند و آلبرتو بروشی، کلکسیونر مشهور هنر فلورانس آن ها را خرید بدون اینکه بداند چه چیزی هستند. وقتی آقای بروشی و دخترش فهمیدند آن ها متعلق به گالیله هستند با موزه تماس گرفتند. امروزه بازدیدکنندگان موزه گالیله، می توانند آن ها را همراه با دو تلسکوپ، ترمومترها و … مشاهده کنند.

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا