عمومی

چای‌ نوشیدنی مفید است آن را درست مصرف کنید.

یک کارشناس تغذیه گفت: چای‌ نوشیدنی مفید است که باید آن را به درستی مصرف کرد.
چای‌ نوشیدنی مفید است آن را درست مصرف کنید.
«فتانه کاوری‌زاده»، در گفت‌وگو با ایسنا، چای را یکی از نوشیدنی‌های قدیمی که از برگ‌های یک گیاه همیشه سبز گرمسیری تهیه می‌شود، عنوان و اظهار کرد: پس از آب دومین نوشیدنی رایج و پرطرفدار در سراسر دنیا و البته ایران، چای است که پیش از غذا، بعد از غذا و گاه به صورت شیرین در صبحانه‌خوردن مصرف می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان ایلام ادامه داد: چای یک منبع غنی از پلی فنل‌ها به خصوص فلاونوئیدهای کاتچینی از خانواده آنتی اکسیدان است که اثرات حفاظتی در مقابل عوامل شیمیایی بیماری‌زا در بدن را دارد. آنتی اکسیدان S در بدن اثراتی همچون کاهش ایجاد لخته در خون، کاهش کلسترول به خون‌(LDL)، کاهش خطر سرطان و افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت دارد. برگ چا‌ی همچنین حاوی املاح و ترکیبات فراوان از جمله کلسیم، منیزیم، منگنز، سدیم، پتاسیم، اسیدهای آلی، اسیدهای آمینه، کلروفیل، کافئین، فیبر و غیره است.

وی با بیان اینکه اگر چا‌ی در حد متعادل مصرف شود، برای سلامت مفید است، اضافه کرد: نوشیدن چا‌ی به ویژه چای سبز در حد مناسب موجب کاهش چربی‌های خون شده و از بروز بسیاری بیماری‌های مزمن به خصوص بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری خواهد کرد.

این کارشناس تصریح کرد: پلی‌فنل‌های موجود چائی به ویژه چای سبز در پیشگیری از سرطان و کاهش برخی از علائم پیری مثمرثمر است و به دلیل داشتن مقادیری فلوراید و تانن به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

کاوری‌زاده اضافه کرد: مصرف بیش از حد چائی عامل تحریک‌کننده سیستم اعصاب مرکزی می‌شود و بیماری‌هایی مثل سردرد، بی‌خوابی، افزایش اسید معده، بی‌اشتهایی و اختلالات گوارشی را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این موارد نوشیدن چای پررنگ و غلیظ ممکن است باعث تحریک اعصاب و تپش قلب خواهد شد.

وی یادآور شد: ترکیب تانن موجود در چای از جذب آهن برخی از مواد غذایی مانند حبوبات و غلات جلوگیری می‌کند که بهتر است برای پیشگیری از این حالت تا یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از صرف غذا از نوشیدن چای خودداری کرد.

این کارشناس تغذیه پرهیز از نوشیدن چائی داغ را راه‌حلی برای پیشگیری از آسیب مخاط دهان و مری عنوان کرد و افزود: حتی‌المقدور از مصرف چای جوشیده و مانده به دلیل تشکیل مواد مضر خودداری به عمل آید.

کاوری‌زاده تصریح کرد: از آنجا‌یی‌که مصرف همزمان لبنیات و چای موجب کاهش اثرات درمانی آن بخصوص چا‌ی سبز می‌شود، از نوشیدن و مصرف پشت سر هم این مایع خودداری شود و علاوه بر آن در هنگام دم کردن چا‌ی ‌از ظروف آلومینیومی به دلیل واکنش گیاه پرهیز کنید.

وی در پایان گفت: برای حفظ عطر و طعم چای، آن را در ظروف روشن و مجاور نور نگه‌داری نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا