عمومی

تصاویر قدیمی از آیت الله هاشمی رفسنجانی

تصاویر کمتر دیده شده از آیت الله هاشمی رفسنجانی

آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۱۳ در روستای بهرمان از توابع بخش نوق شهرستان رفسنجان به دنیا آمد، در خانواده ای که پدرش روحانی بود و ایشان را از ۱۴ سالگی به حوزه فرستاد تا به تحصیل علوم دینی بپردازد. اساتید وی در حوزه علمیه قم آیات عظام سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی(ره)، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب ‌الدین نجفی مرعشی، محمد حسین طباطبائی و … بوده‌ اند.

آیت الله هاشمی پیش از انقلاب، یکی از مخالفان برنامه‌ انقلاب سفید شناخته می‌شد. با تبعید امام خمینی(ره) هاشمی در ایران ماند و مخالفت‌هایش با این برنامه‌ها افزایش یافت. این مخالفت‌ها سرانجام به دستگیری و زندانی شدن او منجر شد. در مجموع و از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۵۷ وی ۷ بار و مجموعا ۴ سال و ۵۵ ماه به جرم فعالیت مخفیانه علیه حکومت پهلوی به زندان افتاد. آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از چهره‌های تأثیر گذار در روند انقلاب ایران و همچنین دوران پس از آن تا امروز است.

آشنایی و دوستی او با امام خمینی(ره) از اواخر دهه سی شمسی آغاز شد؛ ولی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران آیت الله هاشمی رفسنجانی ابتدا سرپرست وزارت کشور و سپس چند دوره رییس مجلس شورای اسلامی شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس در دوره‌ای طولانی جانشینی فرماندهی کل قوا را به‌عهده داشت.

وی در سال ۱۳۶۸ با رأی مردم به‌عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و در سال ۱۳۷۲ نیز برای دور دوم به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و تا سال ۱۳۷۶ رئیس قوه مجریه بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶ با حکم رهبر انقلاب اسلامی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد که این مسئولیت را تا پایان عمر به‌ عهده داشت. آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه ادوار مجلس خبرگان به‌ عنوان نماینده مجلس و عضو هیئت رئیسه حضور داشت. وی همچنین از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ ریاست مجلس خبرگان رهبری را به ‌عهده داشت. سالیان سال نماز جمعه تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد. ۲۶تیرماه ۸۸ آخرین حضور ایشان در نماز جمعه تهران بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ساعت ۱۸:۲۰ روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ با علائم سکته قلبی و در شرایطی که هوشیاری کامل نداشت، به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. مراحل احیای قلبی برای وی انجام شد اما بیش از یک ساعت تلاش برای احیای حیات وی عملیات ناموفق ماند و در ساعت ۱۹:۳۰ همان روز در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

طبق اظهار قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران؛ آیت الله هاشمی دچار عارضه قلبی و تنفسی شدند که متاسفانه تلاش همکاران ما بی نتیجه بود. آن طور که به من گزارش شده ظاهرا تیم پزشکی همراه ایشان نبوده، درحالی که همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد. تیم پزشکی زمانی هم که متوجه شدند، فرصت از دست رفته بود و شاید اگر بودند هم نمیتوانستند کاری کنند. اما اگر این گزارشی که به من داده شده درست باشد کوتاهی کرده اند.

در ادامه  تصاویری کمتر دیده شده از زندگی پر فراز و نشیب زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی را مرور می کنیم.

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا