عمومی

راهنمای سفر به گرجستان

راهنمای سفر به گرجستان /دانستنی های مهم درباره سفر به گرجستان

موضوع مورد بحث این مطلب راهنمای سفر به گرجستان و آشنایی با نکات و دانستنی های مهم درباره مسافرت به گرجستان میباشد، پس با ما همراه باشید.

دانستنی هایی درباره ی گرجستان:

گرجستان کشوری است که بین دو قاره ی اروپا وآسیا و دریای خزر و دریای سیاه قرار گرفته و پایتخت آن شهر زیبای تفلیس است که آب و هوای مدیترانه ای دارد. قدمت زندگی انسان ها در گرجستان به یک میلیون و هشتصد هزار سال می رسد که گروهی از انسان های نخستین مرسوم به انسان های گرجی در آنجا می زیستند چون این سرزمین بهترین و مرغوب ترین زمین ها وهمچنین طبیعت فوق العاده ای دارد.

واحد پولی آن نیز لاری است.از شهرهای مهم گرجستان میتوان تفلیس و  باتومی را نام برد. اخلاف ساعت گرجستان با ایران: ۰:۳۰+ است.

گرجستان از شمال با روسیه، در شرق با جمهوری آذربایجان و از سمت جنوب با ترکیه و ارمنستان هم مرز است و در غرب این کشور دریای سیاه قرار گرفته.

زبان گرجی زبان رسمی گرجستان است و یکی از زبان های قفقازی و از خانواده ی زبان های کارتولیایی می باشد. این زبان جزو ۱۴ زبانی است که دارای الفبا هستند.

۷۰٪ جمعیت گرجستان را مسیحیان پیرو کلیسای ارتودوکس تشکیل می دهند و بعد از ارتودوکس های گرجی اسلام بزرگترین اقلیت دینی این کشور محسوب می شود و سایر ادیان مانند کاتولیک ها، ارامنه و یهودیان هم در این کشور زندگی می کنند.

سرزمین گرجستان از نظر اقلیمی منحصر به فرد است و هر چهار فصل سال در آن دیده می شود. به طوری که در یک زمان در کناره های دریای سیاه هوا تابستانی در میان نخل های بلند و همیشه سبز حکم فرماست و در تپه ماهور های پایکوهی رویش علف های تازه و گل های بهاری و همزمان در کوهستان مه غلیظ ابری که با ریزش برف و باران همراه است وجود دارد.

تعطیلات رسمی گرجستان:

۱ ژانویه: جشن آغاز سال نو

۷ ژانویه: عید تولد عیسی مسیح

۱۹ ژانویه: عید غسل تعمید عیسی مسیح

۳ مارس: روز مادر

۸ مارس: روز زن

۹ آوریل: روز یادبود و اتحاد ملی

۵ و ۶ می: روز عید پاک

۹ می: روز پیروزی

۱۲ می: روز اندرو مقدس

۲۶ می: روز استقلال

۲۸ آگوست: روز حضرت مریم

۱۴ اکتبر: عید کلیسای سوتی تسخوولی

۲۳ توامبر: عید جرجیس مقدس

 غذاهای معروف گرجستان:

لوبیو (lobio)

آجارولی ( adjaruli )

چورچخلا (churchkhela)

خاچاپوری ( khachapuri )

خینکالی ( khinkali )

ایمرولی ( imeruli )

متسوادی ( mtsvadi )

چاناخی (chanakhi)

شکمرولی (shkmeruli)

خارچو (kharcho)

بهترین زمان برای سفر به گرجستان:

اگر میخواهید گرجستان را برای سفر انتخاب کنید ، بهتر است بدانید که فصل بسیار مناسب برای سفر به گرجستان بهار و تابستان است ، چرا که هوا در این کشور گرم می شود و تفریحات آبی در گرجستان ، مخصوصا شهر باتومی بسیار لذت بخش خواهد شد. در فصل سرد استفاده از آب برای ما تقریبا غیر ممکن خواهد بود.بهار و پاییز عموما مرطوب تر از دو فصل دیگر هستند و ماه های زمستان و تابستان ، خشک ترین دوره ها هستند.بیشتر نواحی گرجستان ، تابستانهای گرم و زمستانهای نسبتاٌ سردی را تجربه می کنند. ارتفاع نقش مهمی را در گرجستان ایفا می کند، در جایی که ارتفاع بالای ۱۵۰۰ متر دارد به میزان فوق العاده ای سردتر از نواحی پست هستند. نواحی که بالای ۲۰۰۰ متر قرار گرفته اند غالباٌ حتی در طول ماههای تابستان ، سرد هستند.اب و هوای گرجستان در تابستان معمولا تا ۱۰ از تهران خنک تر می باشد.
بهار و تابستان شلوغ ترین فصل در گرجستان از نظر وجود توریست نیز هست. استفاده از سواحل بسیار زیبای باتومی برای ایرانیان با رسیدن فصل تابستان که هوا گرم می شود بسیار جذاب خواهد بود . می توان در خیابان های ساحلی این شهر قدم زد و از آب وهوا و مناظر دیدنی و بسیار زیبای آن و همچنین سواحل زیبای در یای سیاه لذت برد.

 ۷ دلیل برای سفر به گرجستان (جاذبه های گردشگری گرجستان)

گرجستان کشوری زیباست که توسط کوه‌های ناهموار، دریاها، دره‌ها و مراتع شکل گرفته است. این کشور بی‌نظیر در میان منطقه قفقاز قرار دارد. روستاها و شهرهای عجیب، هنوز در نقاط اطراف شهر قرار دارند، درحالی که شهرهای مدرن مانند تفلیس، باتومی و برجومی، بسیار فریبنده و جذاب هستند. تور گرجستان یکی از بهترین تجربه های گردشگری رو برای شما خلق میکنه و یکی از آخرین بیابان‌های اروپاست که می‌تونین آزادانه در آن پرسه بزنید. در ادامه قصد داریم بهتون بگیم در سفر به گرجستان چه چیزهایی در انتظار شماست.

۱- طبیعت گرجستان

باید بگم زمانی که برای اولین بار کوه‌های قفقاز را دیدم، بسیار متحیر شدم. یک صبح زود در یک اتوبوس میان باتومی و تفلیس بود… بیدار شدم و چشمانم را پاک کردم، چون واقعاً نمی‌توانستم آن چیزی را که در افق می‌بینم باور کنم. یک صبح جمعه زیبا بود، بدون ابر، بدون صدا. تنها خورشید، من و کوهستان بودیم.

۲- مردم گرجستان قلب شما را تسخیر می‌کنند.

چیزی که در تفلیس تجربه کردم، همیشه یکی از بهترین تعاملات انسانی، که تجربه کردم باقی خواهد ماند. آن‌قدر دلگرم‌کننده و تأثیرگذار بود که نمی‌توانستم باور کنم که غریبه‌هایی که تازه ملاقات کرده بودم، چطور می‌توانند انقدر صمیمی و مهربان باشند.

۳- بازارهای محلی کوچک

همه چیز در این بازارها پیدا می کنید. سبزیجات رنگی، میوه‌ها، گوشت، نان… هرچه که دلتان بخواهد. حتی اگر قصد خرید ندارید، باز هم خیلی خوبه که از این بازارهای سنتی دیدن کنید. تمام سبزیجات در بازارها محلی تازه هستند، و همیشه باید سر قیمت با خانم‌هایی بسیار جذاب و گاه بداخلاق، مذاکره کنین که البته کلمه‌ای هم به انگلیسی صحبت نمی‌کنند.

۴- تفلیس یکی از منحصربه‌فردترین پایتخت‌هایی است که می‌شناسم…

چرا این‌طوریه؟ احتمالاً به این دلیل که گرجستان با فرهنگ‌های مختلفی احاطه‌شده و ویژگی‌های خوب زیادی را از کشورهای همسایه اش گرفته است. در هر محلی از تفلیس می توانید ترکیب فوق العاده ای از تاثیر فرهنگ کشورهای روسیه، ترکیه، ارمنستان، ایران و آذربایجان را ببینید.

۵- کوچه‌های کوچک تفلیس

زمانی که برای اولین بار قدم به تفلیس گذاشتم متوجه کوچه پس کوچه های دنج تفلیس شدم. خیابان‌ها و کوچه‌های کوچک و جذابی که سرتاسر شهر به چشم میخورند. با قدم زدن تو این کوچه ها عاشق تفلیس میشید، پیشنهاد می کنم برای ثبت این لحظه ها حتما دوربین عکاسی همراهتان داشته باشید.

۶- همه‌جا پر شده از کلیساهای کوچک 

احتمالاً می‌پرسید که چه نکته ی خاصی راجع به آن وجود دارد؟ منظورم این است که در هر روستایی در اروپا، حداقل دو کلیسا ساخته شده، اما دلیل .خاص بودن گرجستان در این است که، این کلیساها در عجیب‌ترین نقاط قرار گرفتن و در محلی هستند که جز گوسفند و کوهستان، هیچ چیز دیگری پیدا نمیکنید.
کلیسای به‌خصوصی که توجه من رو جلب کرد، کلیسای Gergeti Trinity بود. این کلیسا یکی از نشانه‌های معروف کشور گرجستان است که در کنار Mount Kazbegi در ۲۱۷۰ متری بالای سطح دریا ساخته شده. هر چه فکر میکنم نمی شود محلی بهتر از اینجا برای یک کلیسا در نظر گرفت…

۷- باتومی و ساحل خیره‌کننده دریای سیاه

باید اقرار کنم که ساحل‌های زیباتری دیده ام و شن را به سنگ ترجیح میدهم، اما باتومی و ساحل دریای سیاه، جذابیت خود را دارد. گمان می‌کنم به دلیل ترکیب بسیار نزدیک کوهستان و دریا با هم باشد. می‌توانید اسکی کنید و دو ساعت بعد، بر روی ساحل دراز بکشید و آفتاب بگیرید.

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا