عمومی

داوود رشیدی هنرمند برجسته کشور در گذشت

داوود رشیدی هنرمند برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون درگذشت

داوود رشیدی  هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران صبح روز ۵ شهریور ماه در منزل و به دلیل ایست قلبی در سن ۸۳ سالگی درگذشت.این هنرمند در سال‌های اخیراز بیماری آلزایمر هم رنج می‌برد.

آشنایی مختصر با بیوگرافی داوود رشیدی

داوود رشیدی متولد ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در تهران است. او از خاندان حایری مازندرانی دارای اصالت بابلی است. او فارغ التحصیل کنسرواترا ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر و لیسانس حقوق سیاسی از دانشگاه ژنو است. وی در سال ۱۳۴۳ به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. سپس گروه تئاتر امروز را پایه گذاری نمود، که هنرپیشگانی مانند: پرویز فنی زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی، به عضویت در این گروه درآمدند. رشیدی از سال ۱۳۵۰ با فیلم سینمایی “فرار از تله” وارد عرصه بازیگری سینما گردید و علاوه بر بازیگری و کارگردانی در سینما، تلویزیون و تئاتر به تهیه کنندگی سینما نیز روی آورد. همسر او خانم احترام برومند است و آنها دو فرزند به نام لیلی(بازیگر) و فرزاد دارند.

داوود رشیدی که به‌ خاطر فعالیت‌هایش دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر می باشد، علاوه بر بازیگری و کارگردانی در سینما، تلویزیون و تئاتر در زمینه تهیه کنندگی سینما هم فعالیت داشت. اجرای نمایشنامه های ریچارد سوم، در انتظار گودو، پیروزی در شیکاگو، منهای دو و نقش آفرینی در آثاری مانند هزار دستان، ولایت عشق، آوای فاخته، عطر گل یاس، گل پامچال، امام علی(ع)، کوچک جنگلی، مختارنامه، کمال الملک، ملاقات با طوطی، زمهریر و … گوشه ای از فعالیت هنری وی می‌باشد.

آثار هنری که از زندگی هنری این هنرمند باارزش کشورمان به جای مانده است:

سینما:

۱۳۵۰- میعادگاه خشم، ۱۳۵۰- فرار از تله، ۱۳۵۱- گذر اکبر، ۱۳۵۱- فدایی، ۱۳۵۱- جهنم + من، ۱۳۵۱- تجاوز، ۱۳۵۲- خروس، ۱۳۵۴- کندو، ۱۳۵۷- قدغن، ۱۳۵۹- کرکس ها می میرند، ۱۳۵۹- طلوع انفجار، ۱۳۵۹- اعدامی، ۱۳۵۹- آقای هیروگلیف، ۱۳۵۹- شمر، ۱۳۶۰- مرز، ۱۳۶۰- بازرس ویژه، ۱۳۶۱- رهایی، ۱۳۶۱- جایزه، ۱۳۶۲- هیولای درون، ۱۳۶۲- کمال الملک، ۱۳۶۲- شیلات، ۱۳۶۲- خانه عنکبوت، ۱۳۶۲- تفنگدار، ۱۳۶۳- گلهای داوودی، ۱۳۶۳- تاتوره، ۱۳۶۳- بی بی چلچله، ۱۳۷۲- عبور از تله، ۱۳۷۳- راه افتخار، ۱۳۷۳- خط آتش، ۱۳۷۴- بازی های پنهان، ۱۳۷۵- بزرگ خیلی بزرگ، ۱۳۷۸- تهران روزگار نو، ۱۳۷۹- تکیه بر باد، ۱۳۸۲- ملاقات با طوطی، ۱۳۸۵- ماه شب چهارده، ۱۳۸۶- پرچم های قلعه کاوه، ۱۳۸۷- تردید، ۱۳۸۸- زمهریر.

تلویزیون:

۱۳۹۱- تله فیلم “رویا”، ۱۳۹۱- کلاه پهلوی، ۱۳۸۳-۱۳۸۸- مختارنامه، ۱۳۸۸- خسته دلان، ۱۳۸۸- تله تئاتر “آخرین گودو” کارگردان هنری، ۱۳۸۶-۱۳۸۷- پاتوق، ۱۳۸۶-۱۳۸۷- بیداری، ۱۳۸۷- تله تئاتر “هنر”، ۱۳۸۶- نشانی، ۱۳۸۴- بچه های هور، ۱۳۸۴- چه کسی به سرهنگ شلیک کرد؟، ۱۳۸۲- مهمانپذیر طوبی، ۱۳۸۱- معصومیت از دست رفته، ۱۳۸۱- آبی مثل دریا، ۱۳۷۹- خانه ما، ۱۳۷۵-۱۳۷۹- ولایت عشق، ۱۳۷۸- ورثه آقای نیکبخت، ۱۳۷۷- پزشکان، ۱۳۷۷-۱۳۷۸- روزهای زندگی، ۱۳۷۵-۱۳۷۶- بازگشت پرستوها، ۱۳۷۵-۱۳۷۶- تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸، ۱۳۷۵- خاله خانم، ۱۳۷۴-۱۳۷۵- تنهاترین سردار، ۱۳۷۴- علی آقا ۱۲۱، ۱۳۷۴- آخرین ستاره شب، ۱۳۷۳- آوای فاخته، ۱۳۷۰- گل پامچال، ۱۳۷۰- امام علی(ع)، ۱۳۶۹- عطر گل یاس، ۱۳۶۶-۱۳۶۷- یکی از این روزها، ۱۳۶۶- گرگها، ۱۳۶۶- تله تئاتر “یکی از این روزها”، ۱۳۶۳-۱۳۶۶- کوچک جنگلی، ۱۳۵۸- هزاردستان، ۱۳۵۵- هوس.

تهیه کنندگی:

۱۳۷۹- قطعه ناتمام، ۱۳۸۰- امتحان، ۱۳۸۵- صبحی دیگر.

تئاتر:

۱۳۷۰- پیروزی در شیکاگو، کارگردان و بازیگر، ۱۳۷۸- ریچارد سوم، کارگردان.

کارگردانی:

۱۳۴۹ – تله تئاتر “دیکته و زاویه”، کارگردان تلویزیونی:”حمید مصداقی”، ۱۳۴۷ – تله تئاتر “سیزیف و مرگ”، ۱۳۴۷ – تله تئاتر “همسفر”، ۱۳۴۷ – تله تئاتر “باجه”، ۱۳۴۶ – تله تئاتر “خوشا به حال بردباران، ۱۳۴۶ – تله تئاتر “صدایی در لیوان”، ۱۳۴۵ – تله تئاتر “ریچارد سوم”، ۱۳۴۲ – تله تئاتر “سیسیل یا مکتب پدران”.

گزارشی تصویری از تشییع و خاکسپاری پیکر زنده یاد داوود رشیدی

در پی درگذشت داوود رشیدی، هنرمندان بسیاری از صبح روز ۵ شهریور ۱۳۹۵ در منزل این هنرمند فقید حضور یافتند. پیکر مرحوم داوود رشیدی، چهره ماندگار تئاتر، سینما و تلویزیون ظهر جمعه ۵ شهریور ماه با همراهی هنرمندانی همچون لیلا حاتمی، منوچهر شاهسواری، فاطمه معتمد آریا، مسعود فروتن، مسعود کرامتی، فرشته طائرپور، علی دهکردی، رضا بابک، ایرج راد، سروش صحت، الهام پاوه نژاد، حسن حامد، فلامک جنیدی، بهرام شاه محمدلو، سیروس ابراهیم زاده، پانته آپناهی‌ها، حمید پورآذری، اصغر دشتی و… از منزلش به سردخانه بهشت زهرا (س) منتقل شد.

مراسم تشییع پیکر زنده یاد داوود رشیدی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان صبح دیروز یکشنبه ۷ شهریور با حضور بسیاری از هنرمندان و چهره های فرهنگی و سینمایی و جمع کثیری از علاقه مندان به هنر او، از مقابل تالار وحدت برگزار شد. بسیاری از علاقه مندان مرحوم داوود رشیدی با وجود اعلام ساعت ٩ صبح برای آغاز مراسم تشییع پیکر وی، از ساعاتی قبل در محوطه تالار وحدت گرد هم آمده بودند.

وقتی پیکر داوود رشیدی بر دوش هنرمندانی چون رضا کیانیان، بیژن امکانیان، داریوش فرهنگ و رضا ناجی وارد محوطه تالار وحدت شد، هنرمندان بسیاری در این فضا حاضر شدند تا برای آخرین بار با دوست و همکار قدیمی خود وداع کنند.

در این مراسم علاوه بر خانواده برومند و رشیدی چهره هایی همچون پرویز پرستویی، علی نصیریان، سپند امیر سلیمانی، امین تارخ، علیرضا زرین دست، افشین سنگ چاپ، رضا درمیشیان، داریوش فرهنگ، جمشید مشایخی، پرویز پورحسینی، بهمن فرمان آرا، رضا بنفشه خواه، مهدی سلوکی، آهو خردمند، مهدی فقیه، اصغر همت، مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، حسین فریدون معاون رییس جمهور، ایوبی رییس سازمان سینمایی و دیگر هنرمندان سینما نیز حضور یافتند.

مراسم با ازدحام بیش از حد مردم و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و “امین تارخ” به نمایندگی از انجمن بازیگران روی سن آمد و در سخنانی گفت: براستی زندگی ترکیبی از جشن و عزاست. داوود رفت اما هیبت مدیری متعهد را بر جای گذاشت و طنین صدایش برایمان ماندگار شد. همه بازیگران سینمای ایران مدیون او هستند.

تارخ گفت: به راستی زندگی ترکیبی از جشن و عزاست. جشن جایزه گرفتن و عزای رفتن امثال کیارستمی و رشیدی. در هیچ مقطعی از تاریخ سینمای ایران؛ این حجم اتفاقات خوش و ناخوش وجود نداشته اما تا شیرینی جشن را نفهمیم تلخی عزا را درک نمی‌کنیم. داوود رشیدی رفت و غم از دست دادنش سخت و جانگداز بود. او همه چیز را خوب دید و غمی در دل داشت و طنین صدایش همیشه هست و بازیگران صدای سینمای ایران خود را مدیون رشیدی می‌دانند. تارخ در پایان صحبت هایش به احترام برومند و خانواده رشیدی تسلیت گفت و بیان کرد: این خانواده خوشبخت بودند و بخش زیادی از این خوشبختی مدیون زحمات احترام برومند است.

سخنران بعدی مراسم “علی نصیریان” بود که علی‌رغم حزن بسیار از درگذشت دوست دیرینه‌اش، در سخنانی گفت: داوود من هرگز نمی‌خواستم برای تشییع و بدرقه تو به این صحنه بیایم. من می‌خواستم تا آخرین لحظه با تو روی صحنه باشم.

وی با بیان اینکه داوود رشیدی یکی از ستون‌های استوار تئاتر جدید در ایران بود، اظهارداشت: تئاتری که می‌گویم منظور جنبشی از فارغ التحصیلان هنرپیشگی بود که در اواسط دهه ۳۰ متولد شد و در دهه ۴۰ به ثمر نشست. در حقیقت مهم‌ترین بخش‌های زندگی او در تئاتر گذشت. او یکی از پنج بازیگری بود که در سریال “هزاردستان” زنده یاد علی حاتمی هم حضور داشت و در آموزش هم کارهای بزرگی انجام داد. در حقیقت او یکی از ستون‌های تئاتر ایران بود.

نصیریان تصریح کرد: داوود رشیدی در آموزش بسیار دست داشت و بسیار تربیت کرد و در مدیریت فرهنگی و هنری چه در شورای تئاتر و اداره هنرهای دراماتیک تلاش گر بود و باعث پیشرفت کار تئاتر بود، رشیدی یکی از ستون های تئاتر ایران بود و کارهای بسیاری برای پیشرفت تئاتر ایران کرد.

همچنین “جمشید مشایخی” نیز در سخنانی گلایه‌آمیز عنوان داشت: چرا زمانی که عزیزی در بین ماست و زنده است، او را نمی‌بینیم اما وقتی از دنیا می‌رود همه درباره‌اش حرف می‌زنیم. چرا داوود زمانی که بیمار بود کسی سراغش را نگرفت؟ الان که دیگر بین ما نیست چه فایده‌ای دارد که از او حرف بزنیم؟

وی تصریح کرد: همسر داوود در دوران سخت بیماری عاشقانه در کنارش بود و برای او زحمات بسیاری کشید. ما در فیلم‌های بسیاری همبازی بودیم و همیشه او را استاد خود می‌دانستم. این غم بزرگ را به همه تسلیت می‌گویم و امیدوارم قبل از مرگ به فکر هم باشیم.

در ادامه مراسم و پس از سخنرانی هنرمندانی چون سیاوش طهمورث، داریوش فرهنگ، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین لیلی رشیدی فرزند داوود رشیدی، همسر داوود رشیدی احترام برومند به روی صحنه آمد و گفت: من قصد نداشتم صحبت کنم. همه به ما محبت کردند. مردم، خبرنگاران، هنرمندان، از کل ایران برای کمک به ما زنگ زدند. شما اینقدر خوبید که دولت مردان تحت تاثیر قرار می گیرند. وقتی مردم اهمیت بدهند دولتمردان هم اهمیت می دهند. برای شادی روح کیارستمی و داوود من صلوات بفرستید.

در پایان مراسم نماز میت با اقامه حجت السلام داعی بر پیکر این هنرمند پیشکسوت خوانده شد و به سوی خانه ابدی اش تشییع شد.

 

درادامه گزارشی تصویری از مراسم تشییع پیکر زنده یاد رشیدی و حضور هنرمندان در این مراسم را خدمت شما ارائه میکنیم:

 

روحش شاد و یادش گرامی باد

گردآوری:اخبار هنرمندان پاسینیک

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا