عمومی

زیباترین کلیسا های جامع جهان

زیبا ترین و بهترین کلیساهای جامع جهان را در این مطلب خدمت شما معرفی میکنیم.
۱- کلیسای سنت جان (منهتن ـ نیویورک):
این کلیسا با مساحت ۱۱۲۰۰ متر مربع یکی از بزرگترین کلیساهای مسیحیت در دنیاست و در کنار کلیسای جامع لیورپول داعیه دار تاثیرگذارترین کلیسای جامع دنیاست. قدمت کلیسای سنت جان به سال ۱۸۸۸ باز می گردد.

زیباترین کلیساهای جامع جهان
۲- کلیسای سنت سوفیا (نووگورود – روسیه):
شهر ولیکی نووگورود در شمال غریبی روسیه و در کنار رود وولخوف واقع شده است. از سال ۸۶۲ میلادی تا به امروز این شهر به مرکزی تجاری، سیاسی تبدیل شد و در کنار کی یف از مهم ترین شهرهای روسیه به شمار می رود. کلیسای سنت سوفیای نووگورود در سال ۱۰۵۰ میلادی ساخته شد. معماری منحصر به فرد این کلیسا مدت ها سرمشق معماران دیگر کلیساها قرار گرفت. تصاویر این کلیسا روی اسکناس های ۵ و ۱۰ روبلی روسی قابل مشاهده است

زیباترین کلیساهای جامع جهان
۳- کلیسای جامع کنتربری (کنتربری انگلستان):
کلیسای جامع کنتربری یکی از قدیمی ترین و معروف ترین بناهای متعلق به مسیحیان بریتانیاست و یکی از میراث جهانی یونسکو به شمار می رود. کلیسای اسقف اعظم کنتربری، سردمدار تمامی کلیساهای بریتانیا و رهبر جهانی جنبش انگلیکان محسوب می شد. ساختمان اصلی این کلیسا در سال ۵۹۷ میلادی ساخته شد، اما در سال های ۱۰۷۰ تا ۱۰۷۷ تعمیرات اساسی روی این بنای فوق العاده صورت گرفت.

زیباترین کلیساهای جامع جهان
۴- کلیسای سانتاماریا دل فیوره (فلورانس ایتالیا):
کلیسای جامع شهر فلورانس در آخرین سال های قرن سیزدهم میلادی ساخته شد. البته گنبدهای فوق العاده این کلیسا و بسیاری از زیبایی های چشم نواز این مکان توسط برونلسکی در سال ۱۴۳۶ ساخته شده است. این کلیسا به نمادی برای شهر فلورانس تبدیل شده است و گنبد آن هنوز هم یکی از شگفتی های معماری جهان به شمار می رود

زیباترین کلیساهای جامع جهان
۵- کلیسای رنس (رنس فرانسه):
این کلیسا ساختمانی برای اقامت اسقف اعظم رنس محسوب می شد، جایی که پادشاه فرانسه تاجگذاری می شد. کلیسای جامعی که امروزه مشاهده می شود جایگزین ساختمانی است که در سال ۴۹۶ میلادی ساخته شده بود و در جریان آتش سوزی در قرن ۱۲ تخریب شد. کلیسای جامع رنس با سالانه یک میلیون بازدیدکننده یکی از جاذبه های فرانسه محسوب می شود.

زیباترین کلیساهای جامع جهان
۶- کلیسای شارتر (شارتر فرانسه):
کلیسای جامع شارتر در شهری به همین نام و در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی پاریس واقع شده است. این سمبل معماری گوتیک در سال های بین ۱۱۹۴ تا ۱۲۵۰ برای پنجمین بار بعد از قرن چهارم بازسازی شد و تا به امروز به همان شکل باقی مانده است. کلیسای جامع شارتر از سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

زیباترین کلیساهای جامع جهان
۷- کلیسای جامع روان (روان فرانسه):
این کلیسا یکی از ممتازترین معماری هاییست که به سبک گوتیک صورت گرفته است. قدمت این مکان به اواخر قرن چهارم باز می گردد، البته در آن زمان کلیسای ساده ای در این مکان وجود داشت. نهایتا این مکان با بازسازی هایی که در سال ۶۵۰ و ۷۶۹ صورت گرفت به کلیسای جامع روان و محل اقامت اسقف اعظم نورماندی تبدیل شد. روان مرکز بخش نورماندی فرانسه قلمداد می شود.

زیباترین کلیساهای جامع جهان
۸- ایاصوفیه (استانبول ترکیه):
ایاصوفیه استانبول بزرگترین و تاثیرگذارترین اثر معماران بیزانسی است و در حدود هزار سال، از لحظه اتمام آن در سال ۵۳۷، بزرگترین و مهمترین بنای مذهبی دنیا به شمار می رفت. تاثیری که گنبد فوق العاده ایاصوفیه روی بازدیدکنندگان این بنا می گذارد تا سال ها به همراه آنان خواهد بود.

زیباترین کلیساهای جامع جهان
۹- کلیسای جامع نوتردام پاریس (پاریس فرانسه):
کلیسای نوتردام از معروف ترین بناهای پاریس است. تنها دو دهه از پیدایش سبک گوتیک می گذشت که عنوان مشهورترین اثر معماری گوتیک جهان به این کلیسا رسید. نوتردام مدت های طولانی عنوان بزرگترین کلیسای اروپا را به دوش می کشید، البته امروزه نه تنها در اروپا، بلکه در فرانسه نیز کلیساهایی بزرگتر از کلیسای جامع نوتردام پاریس ساخته شده اند، اما معماری گوتیک فوق العاده آن مانع از کم شدن اهمیت آن می شود.

زیباترین کلیساهای جامع جهان
۱۰- کلیسای جامع سنت پل (لندن انگلستان):
کلیسای سنت پل سومین کلیسایی است که در همین مکان ساخته شده است. ساختمان نهایی این کلیسا در سال ۱۷۱۰ به شکل کنونی خود در آمد. گنبد بزرگ این کلیسا که یکی از نمادهای شهر لندن است، و راهرویی معروف به تالار زمزمه که در گرداگرد درونی گنبد آن کشیده شده است از جذاب ترین بخش های این کلیسا هستند.

زیباترین کلیساهای جامع جهان
منبع: نکست هالیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا