عمومی

دیدنی ترین نقاط زیر زمینی

دیدنی ترین نقاط زیر زمینی  در نقاط مختلف دنیا 

زمین تمام شگفتی‌هایش را در مقابل دیدگان بشر قرار نداده و برخی از این عجایب بی‌بدیل را زیر پاهایمان پنهان نموده است. در ادامه به معرفی تعدادی از دیدنی ترین نقاط زیر زمینی سراسر جهان خواهیم پرداخت.

۱- غار رید فلوت (Reed Flute)، چین

این غار از تعداد زیادی استالاگمیت، استالاکتیت و صخره‌هایی با اشکال مختلف و شگفت‌انگیز تشکیل شده و به‌ دلیل رشد متراکم نی‌های مورد استفاده در ساخت فلوت در اطراف غار نام آن ‌را نی فلوت (Reed Flute) گذاشته‌اند. غار نی فلوت توسط گروهی پناهنده که در‌ حال فرار از دست نیروهای ارتش ژاپن بودند، کشف شده و ۷۰ کتیبه سنگی مربوط به سلسله تانگ در خود جای داده است. امروزه صخره‌های این غار توسط لامپ‌های رنگی نورپردازی شده است.

۲- مجموعه غارهای اسکوک جان (Škocjan)، اسلوونی

دانشمندان غارهای اسکوک جان را یکی از گنجینه‌های طبیعی سیاره زمین نامیده‌اند و سازمان جهانی یونسکو نیز با ثبت این غار‌ها در لیست میراث فرهنگی جهانی در سال ۱۹۸۶ مهر تأییدی بر این موضوع زده است. این غار‌ها مجموعه‌ای از غار‌های منشعب با ابعاد بی‌شماری است که به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین دره‌های زیرزمینی جهان نیز شناخته شده‌ است.

۳- اتاقک ماگما واقع در آتشفشان ترینوکاجگور (Thrihnukagigur)، ایسلند

آتشفشان ترینوکاجگور طی ۴۰۰۰ سال گذشته هیچ‌گونه فعالیتی نداشته و می‌توان ادعا کرد که در حال ‌حاضر با آتشفشانی خفته رو به رو هستیم. تلفظ نام این آتشفشان که در زبان انگلیسی به «دهانه سه قله» ترجمه شده، بسیار دشوار است. ماگماهای این آتشفشان به طور کامل از بین رفته‌اند و نوعی رنگ معدنی از خود به‌ جای گذاشته‌‌اند.

۴- مقبره اولین امپراتور شین، چین

این مقبره، آرامگاه امپراتور شین چی هوآنگ اولین پادشاه چین است که طی یک دوره ۳۸ ساله و زیر یک تپه خاک مقبره به بلندی ۷۶ متر ساخته شده است. در چین باستان همانند مصریان معتقد بودند برای ورود به بهشت باید اموال شخصی را به‌ همراه داشت؛ اما این پادشاه به وسیله هزاران سرباز محافظ سفالی به خاک سپرده شد. تاکنون ۲۰۰۰ مجسمه در این مقبره کشف شده که هر کدام از آن‌ها دارای چهره، لباس، مو و اجزای بدن منحصر به فردی هستند.

۵- پوکو انکانتادو (Poço Encantado)، برزیل

پوکو انکانتادو یا برکه جادویی یک غار است که در نزدیکی پارک چاپادا دایمانتینا واقع شده است. تابش نور آفتاب به آب شفاف این برکه باعث تغییر رنگ آن به نوعی رنگ آبی پر رمز و راز می‌شود به طوری که می‌توانید عمق ۲۰۰ فوتی آن را به خوبی مشاهده کنید. نام این غار نیز از این ویژگی گرفته شده است.

۶- معدن نمک توردا (Turda)، رومانی

این معدن نمک دارای رتبه ۲۲ در میان دیدنی‌ترین مناطق توریستی جهان است. از قرن ۱۷ تاکنون از این معدن برای مقاصد گوناگونی از جمله مکانی برای ذخیره پنیر و پناهگاه بمب در طول جنگ جهانی دوم استفاده شده است. عمق این معدن نمک ۴۰۰ فوت است و اکنون به یک پارک تفریحی تبدیل شده است.

۷- رودخانه زیرزمینی پورتو پرینسسا (Puerto Princesa)، فیلیپین

در سال ۲۰۱۰ دانشمندان و طرفداران محیط زیست متوجه شدند این رودخانه ۲۴ کیلومتری طبقه دوم نیز دارد که آبشارهای کوچکی را در دل خود جای داده است. اتاق ایتالیا یکی از فضاهای موجود در این غار است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌های غاری جهان شناخته شده است. پارک ملی اطراف این رودخانه از اکوسیستم‌های گوناگون پشتیبانی می‌کند. نام این رودخانه زیرزمینی در سال ۱۹۹۹ در میراث فرهنگی یونسکو و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید به ثبت رسیده است.

۸- غار کریستال، مکزیک

کشف این غار در سال ۲۰۰۰ زمین‌شناسان بسیاری را شگفت زده کرد. اتاق‌های زیر‌زمینی موجود در این غار شامل بزرگ‌ترین کریستال‌های طبیعی یافت شده در جهان است. به دلیل حرارت ۵۸ درجه‌ای و رطوبت ۹۰ الی ۱۰۰ درصدی این غار، می‌توان نزدیک به ۱۰ دقیقه این شرایط نامطلوب را تحمل کرد. از این رو، این غار تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.

۹- غارهای ویتومو گلوورم (Waitomo Glowworm)، نیوزلند

ویتومو گلوورم یا غار کرم‌های شب‌تاب که در ایسلند شمالی در نیوزلند قرار دارد به دلیل وجود کرم‌های شب‌تاب در داخل غار به این نام معروف شده است. سو سو زدن نور هزاران کرم شب‌تاب بر ‌روی سقف و دیواره‌های این غار چشم‌اندازی بی‌بدیل را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

۱۰- پناهگاه زیرزمینی گرین بریر (Greenbrier Bunker)، ویرجینیای غربی

گرین بریر مجموعه‌ای از پناهگاه‌های زیر‌زمینی است که به عنوان یک پناهگاه اضطراری برای اعضای کنگره آمریکا در طول جنگ سرد ایجاد شده بود. این پناهگاه دارای ۴ ورودی، در مقاوم به انفجار ۲۵ تنی، ۱۸ خوابگاه برای اسکان ۱۱۰۰ نفر، بیمارستان و داروخانه است. محل این پناهگاه تا مدت‌ها محرمانه بود و پس از افشای آن توسط واشنگتن پست به یک جاذبه توریستی تبدیل شد.

۱۱- کلیسای سن کلمنتو و سانتا ماریا، رم

کلیسای سن کلمنتو از ساختمان‌هایی سه طبقه تشکیل شده است. طبقه اول همان کلیسای فعلی است که در قرون وسطی ساخته شده است. طبقه زیر آن، کلیسایی است که در قرن چهارم ساخته شده و طبقه آخر در عصر جهموری‌خواهان ساخته شده است.
سانتا ماریا یک سردابه است که همه چیز آن از قاب عکس‌ها گرفته تا اتصالات نور، از استخوان راهبه‌های کاپوچین ساخته شده است.

۱۲-باغ‌های زیرزمینی فورستیر (Forestiere)، کالیفرنیا

این باغ توسط فردی از اهالی سیسیل ساخته شده است. دمای بسیار بالای هوا، به ویژه در تابستان، در ناحیه فرسنو باعث شد این فرد که عمیقاً تحت تأثیر دالان و دخمه‌های زیرزمینی رم قرار داشت با الهام از آن‌ها اقدام به ساخت باغ‌های زیرزمینی نماید. این باغ‌های زیرزمینی دارای اتاق‌های مختص تابستان و زمستان، حمام، آشپزخانه و حوضچه ماهی هستند و قدمت برخی از گیاهان این باغ به صد سال هم می‌رسد.

۱۳-اتاق‌های کابینی جنگ، لندن

اتاق‌های کابینی جنگ، یک پناهگاه زیرزمینی تاریخی و بخشی از موزه اتاق‌های جنگ چرچیل است که در زمان جنگ، به عنوان مرکز فرماندهی بریتانیا از آن استفاده می‌شده است. ساخت این مجموعه در سال ۱۹۳۸ در زیر ساختمان خزانه تالار سفید ایجاد شد و در سال ۱۹۳۹ از آن به عنوان پناهگاه و مقر عملیاتی در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت.

۱۴- ایستگاه متروی مایاکاوسکایا (Mayakovskaya)، مسکو

این ایستگاه مترو در جنگ جهانی دوم مورد حمله هوایی قرار گرفت و به شهرت رسید؛ زیرا محل اقامت استالین در طول جنگ بوده است. این ایستگاه ۳۳ متر زیر سطح آب قرار گرفته و به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های متروی جهان شناخته می‌شود.

۱۵- معبد غاری دامبولا (Dambulla)، سریلانکا

در دل یک برج ۶۰۰ فوتی سنگی، یکی از بزرگ‌ترین و بهترین معابد جهان قرار دارد. معبد دامبولا که در بخش مرکزی این کشور واقع شده و دارای پنج پناهگاه با نقاشی‌های دیواری بودایی و ۱۶۰ مجسمه است، به عنوان میراث جهانی در لیست سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

۱۶- آرامگاه فرعون اول، مصر

آرامگاه فرعون اول واقع در وادی پادشاهان به عنوان طولانی‌ترین، عمیق‌ترین و قابل‌توجه‌ترین مقبره جهان شناخته شده است. این آرامگاه با نقوش برجسته بسیار لطیف و نقاشی‌های رنگارنگ تزئین شده و دارای چندین حجره است که همه آن‌ها به جز دو حجره حاوی تعدادی حجاری دست نخورده هستند.

۱۷-شهر زیرزمینی درینکویو، ترکیه

این شهر زیرزمینی به عنوان پناهگاهی برای ۲۰۰۰۰ نفر به همراه احشام و منبع غذایشان و توسط هندی‌-اروپایی‌ها ساخته شده است. این شهر چند طبقه یکی از بزرگ‌ترین شهرها‌ی زیرزمینی استان نوشهیر است که دارای ۱۸ سطح خانه، انبارهای شراب، چرخ روغن‌گیری، کارگاه‌های آموزشی، تونل‌های هواکش، نقاط دسترسی به آب تازه و کلیسا برای دعا است.

۱۸- تونل سی‌یوچی، ویتنام

تونل سی‌یوچی به طول ۷۵ مایل یکی از جاذبه‌های توریستی است که بازدید ‌کنندگان را به سینه خیز رفتن در راهروهایش ترغیب می‌کند. از این تونل زیرزمینی به هم پیوسته در طول حمله تت در سال ۱۹۶۸ (جنگ ویتنام) به عنوان یک پایگاه عملیاتی برای ویت کنگ و همچنین یک سیستم نامه‌رسانی مخفی در حین نبرد و نیز یک مسیر تدارکات استفاده شده است.

گردآوری:دانستنیهای گردشگری پاسینیک

منبع:پرشین استار
عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا