عمومی

خانه تاریخی توران امیرسلیمانی همسر سوم رضاشاه خراب شد!!؟؟

 خانه تاریخی توران امیرسلیمانی همسر رضا شاه ویران شد!!

داستان دنباله‌دار تخریب بناهای تاریخی و نادیده گرفتن آن ها همچنان ادامه دارد. در همین راستا خانه تاریخی توران امیرسلیمانی همسر سوم رضا شاه پهلوی ،که در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) بود به بخش خصوصی واگذار شد و در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۵ برای ساخت یک برج ۱۱ طبقه در منطقه زعفرانیه تهران زیر تیغ بلدوزرها رفت.

پس از حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی در خانه توران و توقف عملیات تخریب بار دیگر و به فاصله دو ساعت پس از حضور یگان خبر رسید که با رفتن این نیروها تخریب خانه توران اغاز شده و سرانجام در بامداد سه شنبه ۱۳۹۵/۵/۵ ، خانه ملکه توران به صورت کامل توسط بیلهای مکانیکی تخریب شد .

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا چنین بنایی که جزئی از شواهد تاریخی ملی کشور و پایتخت به شمار می‌رود ثبت ملی شده است؟

معرفی مختصر خانه تاریخی توران امیرسلیمانی همسر سوم رضا خان پهلوی 

این بنا ی تاریخی با قدمت ۹۴ سال یکی از بناهای مدرن تهران به حساب می‌آمدو در مساحتی حدود ۵ هزار متر مربع در ضلع جنوب غربی تقاطع پسیان و کوچه اسماعیلی در منطقه زعفرانیه ، قرار دارد.

بر اساس روایت‌های تاریخی پس از ازدواج « برای این که همسران شاه از هم دور باشند و حسادت‌های زنانه باعث بروز مشکلات ویژه‌ای برایشان نشود، این خانه  در حوالی چهارراه پهلوی برای توران احداث شده است. در کتاب خاطرات اشرف پهلوی اشاره شده که این بنا بعد از تولد شاپور و قبل از طلاق توران ساخته شده است.

آشنایی مختصر با زندگی نامه توران امیرسلیمانی به عنوان همسر سوم رضا شاه پهلوی

قمرالملوک امیرسلیمانی معروف به ملکه توران دختر عیسی خان مجدالسلطنه از خانواده قاجار، سومین همسر رضا شاه پهلوی و مادر غلامرضا پهلوی بود.

او در سال ۱۲۸۳ به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا گرفتن دیپلم از دبیرستان ناموس تهران ادامه داد و در سال ۱۳۰۱ ه.ش در سن ۱۹ سالگی همسر دوم رضا خان سردارسپه شد، ولی اندکی پس از تولد شاهپور غلامرضا پهلوی، در سال ۱۳۰۲ ه.ش (قبل از تاجگذاری) از وی جدا شد.

ملکه توران پس از جدایی، با پسرش شاهپور غلامرضا زندگی می‌کرد و سال‌ها بعد در سال ۱۳۲۴ با سید ذبیح‌الله ملک‌پور (بازرگان معروف) ازدواج کرد. او پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، ایران را ترک کرد و در آلمان اقامت گزید تا اینکه بر اثر کهولت سن به خانه سالمندانی در پاریس سپرده شد و همان‌جا به سال ۱۳۷۴ در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

در ادامه تصاویری از خانه تاریخی توران امیرسلیمانی را قبل و بعد از تخریب ببینم:

 

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا