عمومی

پوسیدگی دندان یک بیماری شایع در تمام کره زمین

پوسیدگی دندان شایع ترین علت مراجعه ایرانی ها به دندانپزشک


مطالعات حاکی از آن است که استفاده حداقل دو بار مسواک در روز به همراه نخ دندان مانع از پوسیدگی دندان می شود.

به نقل از دکتر خامصی پور دندانپزشک در خصوص پوسیدگی :

پوسیدگی دندان یک بیماری شایعی است که در تمام کره زمین و نژادهای مختلف وجود دارد، موردی نیست که مخصوص یک قوم یا نژاد باشد.

خامصی در خصوص مهمترین علت اصلی پوسیدگی دندان ها عنوان کرد: مواد قندی به خصوص شکر در مجاورت چند نوع میکروب قرار می گیرد، این مواد قندی تجزیه و تخریب می شوند و به اسیدهایی نظیر اسید لاکتیک و اسید استیک تبدیل می شوند. این اسیدها مواد معدنی مینای دندان را کم می کنند و به تدریج از بین می برند و در نتیجه اسیدها باعث فاسد شدن و پوسیدگی دندان ها می شوند.

وی در خصوص جلوگیری از پوسیدگی دندان و کم کردن آن موضوع بیان کرد: برای کاهش پوسیدگی دندان بهتر است افراد تا حد امکان در بین وعده های غذایی خود مواد قندی مصرف نکنند و در صورت مصرف مواد شیرین بلافاصله از مسواک استفاده کنند، حتی در صورت در دست نبودن مسواک با نصف یک لیوان آب دهان خود را بشویید و نصف دیگر آن بنوشید. همچنین استفاده از تغذیه سالم به خصوص در دوران بارداری به خاطر دارا بودن کلسیم و ویتامین دی ضروری است که برای سلامت دندان ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

خامصی افزود: در نوزادان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مناسب است دندان های نوزاد را با یک پنبه بعد از شیر خوردن پاک و تمیز کنیم چون شیر حاوی مواد قندی است. به علاوه افرادی که از آب قند برای آرام کردن کودک خود استفاده می کنند این مواد قندی موجب خراب شدن دندان های شیری می شود و مشاهده شده است که کودکان زیادی در سنین پایین با این پدیده روبه رو هستند.

وی با اشاره به این موضوع که بیشتر ایرانی ها دچار پوسیدگی دندان می شوند، خاطر نشان کرد: علل پوسیدگی دندان ها ژنتیک، مسواک نزدن و از نخ دندان استفاده نکردن است. همه ما ایرانی ها باید یاد بگیریم بعد از خوردن غذا با استفاده از نخ دندان مواد غذایی لابه لای دندان های ما نماند تا تخریب شوند و عامل خرابی دندان ها را فراهم آورند. به علاوه برای تمام افراد ضروری است که حداقل بعد از صبحانه و شام مسواک بزنند، در گذشته خمیر دندان ها فلوراید نداشت و در حال حاضر این ماده به تمامی خمیر دندان ها اضافه شده است،بنابراین می توان فلوراید را جزو مواد پیشگیری کننده به شمار آورد.

عضویت در کانال تلگرام پاسینیک عضویت در خبرنامه پاسینیک

در نشر دانسته های خود کوشا باشید…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا