عمومی

دریاچه سیاه گاو از جاذبه‌های طبیعی ایلام

دریاچه سیاه گاو از جاذبه‌های طبیعی استان ایلام است

دریاچه سیاه گاو در چند کیلومتری سراب باغ آبدانان قرار گرفته است. طبیعت این منطقه ترکیب زیبایی از دریاچه، گلزار، دشت‌ و کوه‌ را رقم زده است.این دریاچه یکی از جاذبه‌های بکر طبیعی و نادر در ایران ماست که سرچشمه آن در اعماق زمین، کف جوش است. رودخانه سیاه گاو پس از عبور از بین صخره، دره و ارتفاعات کبیرکوه در جنوب شرقی آبدانان به دو دریاچه تبدیل می‌شود که دریاچه اول با کمی اختلاف سطح در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است.

درباره نام این دریاچه داستان‌های زیادی وجود دارد، برخی بومیان معتقدند به علت شباهت شکل دریاچه به شاخ گاو نام آن سیاه گاو است و به گفتی برخی و بر اساس افسانه‌ها در گذشته‌های دور در این دریاچه اسب آبی زندگی می‌کرده است و از آنجایی که اسب آبی سیاه رنگ و ناشناخته بوده به سیاه گاو معروف شده است. در مورد وجه تسمیه دریاچه سیاه گاو به زعم دوستان آبدانانی «سیاگ او» نام درست این دریاچه است. سیاگ در گویش مردم منطقه به معنی فیلی و یا همان کبود و سیاه است و او همان آب است.

با رسیدن به دریاچه سیاه گاو شما با دو دریاچه کنار هم روبرو خواهید شد، دو دریاچه که به وسیله کانالی طبیعی به عرض دو متر، عمق یک و نیم متر به طول ۷۰ متر به هم مرتبط هستند.
با گذر زمان به علت فرسایش و رویش گیاهان آب دوست مانند نی مساحت این دریاچه رو به کاهش است. دریاچه سیاه گاه از نوع آب شیرین است و آب درون آن به صورت دایم در جریان است. زلالی آب همراه با جلوه‌ی نیزار و رقص نور زیبایی دریاچه رو دو چندان کرده است. گردشگران زیادی هستند که در سال مخصوصا فصل بهار و اواخر زمستان به تماشای دریاچه دو قلو سیاه گاو می‌آیند و از طبیعت اینجا لذت میبرند.

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو

عضویت در خبرنامه پاسینیک کانال تلگرام پاسینیک
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا