عمومی

بیماری های مغز و اعصاب کودکان شامل چه مواردی است؟

بیماری های مغز و اعصاب کودکان را جدی بگیریم

یکی از مشکلات در کودکان بیماری های مغز و اعصاب کودکان است . تشنج، اختلالات رفتاری، تاخیر تکاملی و همچنین اوتیسم از علائم این بیماری محسوب می شود که به بیماری های مغز و اعصاب معروف است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشخیص , نشانه های بیماری های مغز و اعصاب کودکان با دکتر محمد غفرانی، فوق تخصص اعصاب کودکان، رئیس بخش اعصاب کودکان بیمارستان مفید و همچنین اولین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ایران و پایه گذار طب اعصاب اطفال در ایران گفت‌و‌گویی کرده ایم که از نظرتان می گذرد:

بیماری های مغز و اعصاب در کودکان شامل چه مواردی است؟

در درجه اول بیماری های تشنجی و بعد اختلالات رفتاری، تاخیر تکاملی مثل حرف نزدن، دیر راه افتادن و تشنج است در مرحله بعد اختلالات یادگیری است البته موارد دیگری هم هست اما این ها در اقلیت قرار دارند.

آیا اوتیسم یک بیماری مغز و اعصاب به حساب می آید؟

بله. به علت این که همان اختلالات رفتاری است، بچه نمی تواند با محیط اطراف ارتباط برقرار کند و مهم ترین وسایل ارتباط سخن گفتن است به همین دلیل سخن گفتن در این کودکان به وقوع نمی پیوندد. اوتیسم یعنی «تو خودش» است اعتنا به محیط اطراف نمی کند و جزو مسائل عصبی و اختلالات رفتاری است.

علائم هشدار دهنده بیماری های مغز و اعصاب چیست؟

بچه وقتی دو ماهه می شود یک لبخند اجتماعی دارد یعنی لبخند می زنید لبخند تحویلتان می دهد. اما این لبخند در کودکان بیماربه ظهور نمی پیوندد یعنی ماهها ممکن است بگذرد وقتی با بچه بازی کنید او نمی خندد که از علائم اولیه است، وقتی دستتان را دراز می کنید یا بغلش کنید بی توجه است و سخن گفتن هم در مراحل بعدی است که به وجود نمی آید.

سلول های بنیادی چه نقشی در بیماری های مغز و اعصاب کودکان داشته است؟

سلول های بنیادی مقوله ای جدید است و ما زیاد می شنویم اما تا به حال گزارشی در مورد اینکه کسی مشکل عصبی داشته باشد و با سلول های بنیادی بیماری برطرف شده باشد به ما داده نشده و در ایران در زمینه مغز و اعصاب اطفال بنیادی، هنوز فعالیتی انجام نشده است

در مورد لکنت زبان چه راه حلی را تاکید می کنید؟

لکنت زبان مساله گذراست و نباید خیلی اهمیت داده شود. کمی نیاز به زمان دارد و خوب می شود، در واقع مساله یا بیماری حادی به شمار نمی آید.

شایع ترین مشکل کودکان و مراجعه به پزشک کدام یک از بیماری های مغز و اعصاب است؟

براساس آمار بیمارستانی اولین مشکل تشنج است. مورد بعدی اختلالات یادگیری و مساله حاد مثل فلج شدن یا احساس درد پیدا کردن مثل سردردهای خاص، شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب به حساب می آید.

منبع: جام جم آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا