عمومی

نحوه پذیرایی سالم در ایام نوروز

توصیه هایی مفید برای یکپذیرایی سالم در ایام نوروز

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه یک پذیرایی سالم در ایام نوروز از مهمانهای خود انجام دهید؟

آیا تا کنون فکر کرده‌اید که برای پذیرایی از مهمانهای نوروزی خود چه خوراکی‌هایی بخریم تا سال نو را با حس سلامتی آغاز کنیم؟

درادامه این مطلب توصیه هایی برای داشتن یک پذیرایی سالم در ایام نوروز از زبان یک کارشناس تغذیه خدمت شما ارائه میگردد.

بسیاری از ما در این روزها مشغول خرید و تدارک انواع و اقسام تنقلات و خوراکی‌های مختلف برای پذیرایی از میهمانان نوروزی خود هستیم. حجم زیادی از انواع شکلات و شیرینی و گز و آجیل و… که نشان دهنده علاقه ما به کسانی است که در ایام عید برای دیدن ما به منزل‌مان پا می‌گذارند. فرقی نمی‌کند مهمانتان صمیمی و بی تعارف باشد و یا دور و رودربایستی دار، ولی این مهم است که برای پذیرایی از مهمان باید سنگ تمام گذاشت،اما این خوراکی‌ها برای سلامت خودتان و میهمانان‌تان نه تنها سودی ندارد بلکه گاهی مضر و بی‌فایده نیز هست؟

شیوا فرجی، کارشناس‌ارشد تغذیه توصیه‌ها یی مفید برای یک پذیرایی سالم در ایام نوروز را برای شما بیان میکند:

۱- برای پذیرایی از میهمان به جای انواع و اقسام تنقلات مضر بهتر است از تنقلات مفید و خوشمزه‌ای مانند انواع میوه‌های خشک، انجیر و… استفاده کنید تا هم رسم مهمان‌نوازی را به جا آورده و هم از سلامت و مغذی‌بودن خوراکی‌هایی که برای پذیرایی مقابل مهمان می‌گذارید، مطمئن باشید.


۲-برای نوشیدن چای به جای قند از کشمش در کنار سینی چای استفاده کنید. محدود کردن مصرف قند در تمام طول سال توصیه می‌شود اما در دیدوبازدیدهای عید به علت اینکه مهمان در هر دید و بازدید اگر از هیچ تنقلاتی استفاده نکند احتمالا چای را خواهد نوشید، بهتر است از خوراکی‌های شیرین سالم برای پذیرایی از میهمان استفاده کنیم تا هم به سلامت عزیزانی که برای ما مهم هستند کمک کرده باشیم و هم با کمک یکدیگر در مسیر فرهنگ تغذیه سالم حرکت کنیم.

۳- به جای استفاده از شکلات‌های رنگارنگ و مضر بهتر است از خرما برای پذیرایی استفاده کنیم. باید این تصور غلط که جای خرما تنها در مراسم عزاداری است و نباید در ایام شادی مانند عید نوروز استفاده شود را کنار بگذاریم. خرما علاوه بر شیرینی دارای خواص متنوع و گوناگونی است و نباید جایش را به شکلات‌های مضر بدهیم.

۴- اگر از آجیل تازه و خام استفاده کنید مشکلی برای استفاده از آن وجود ندارد. مخصوصا که از دانه‌های مغذی مانند گردو، پسته و بادام اما به صورت محدود استفاده کنید و نه از تخمه‌های شور و پرچربی.


۵- از خرید آجیل شور رنگی برای مهمانان‌تان خودداری کنید. احتمال اینکه برای رنگی کردن این آجیل‌ها از زعفران یا حتی هر نوع ماده خوراکی رنگی استفاده شده باشد بسیار کم است و شما با خرید و مصرف این آجیل‌ها سلامتی خودتان و عزیزان‌تان را به مخاطره میاندازید.

۶- خرید آجیل خود را از خشکباری‌های مورد اعتماد انجام دهید تا از تازگی و سلامت آنها مطمئن باشید. نباید گول قیمت ارزان بعضی از آجیل‌ها را بخورید، چون آجیل مانده که در شرایط خوبی نگهداری نشده باشند حاوی کپک و سموم مختلف هستند که مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد می‌کنند.

۷- اگر شیرینی را به طور کامل از میز پذیرایی خود حذف کنید نه تنها اتفاق بدی نمی‌افتد بلکه نشان‌دهنده این است که به سلامتی کسانی که برای دیدن شما در ایام عید به منزل‌تان می‌آیند علاقه‌مند هستید. اما اگر اصرار به استفاده از شیرینی دارید از شیرینی‌های ترکیبی که با پایه پودر گردو، پودر نارگیل یا پودر بادام درست شده‌اند استفاده کنید. البته اگر مطمئن هستید که واقعا از پودر طبیعی در ساخت این شیرینی‌ها استفاده شده است و نه اسانس‌ها.

۸- گز، باسلوق، نوقه و… ارزش غذایی خاصی ندارند و فقط سرشار از قند و کالری هستند. از خریدن و خوردن این تنقلات در تعطیلات در حد امکان خودداری کنید.


۹- برای نوشیدنی در هنگام میزبانی بهتر است از چای کم‌رنگ استفاده کنیم. برخی از هم‌وطنان گرامی ما چای پررنگ را نشانه پذیرایی خوب خود از مهمان می‌دانند اما چای پررنگ نشانه این است که می‌خواهیم مهمان را سکته دهیم!

۱۰- در برخی از مناطق گرمسیری کشور نیز عادت استفاده از شربت برای پذیرایی نوشیدنی عید وجود دارد که البته عادت خوبی نیست و بهتر است از آب خنک استفاده شود اما اگر برای استفاده از شربت اصرار دارید بهتر است از شربت‌هایی که با عرقی‌جات گیاهی ساخته می‌شود، استفاده کنید. مانند شربت عرق بهارنارنج، شربت عرق گل سرخ، شربت عرق بیدمشک و…

 

گروه اینترنتی پرشین استار

کانال تلگرام پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا