عمومی

موتور سیکلت هوندا CBR 250cc اسپرت رام شده

نقد و بررسی موتور سیکلت هوندا CBR 250cc اسپرت رام شده

موتور سیکلت هوندا CBR 250cc یکی از زیباترین و باکیفیت‌ترین موتورهای حال حاضر بازار است که نسبت به قدرت، ویژگی و امکاناتی که دارد، از قیمت معقولی برخوردار است.

غیرممکن است موتورسوار باشید و رویای داشتن یک موتورسیکلت باکیفیت و پرسرعت را در سر نپرورانید. این روزها خیابان‌ها پر از موتورهای شهری و اقتصادی شده است. موتورهایی که با قیمت ارزان و هزینه‌های بسیار کم می‌توانند بهترین وسیله‌ی نقلیه برای بسیاری از مردم باشند. اما همان‌طور که می‌دانید امروزه موتورسیکلت‌ها استفاده‌ای فراتر از حمل‌ونقل دارند. این وسایل نقلیه می‌توانند اسبابی برای تفریح و لذت قشر جوان جامعه هم باشند. اما لازمه‌ی لذت بردن از این تفریح سالم، داشتن موتوری قدرتمند و باکیفیت است. به دلیل محدودیت‌ها و قیمت بالایی که برخی موتورهای سنگین و اسم و رسم دار دارند، خرید آن‌ها برای عموم مردم سخت است. ازاین‌رو خرید یک موتورسیکلت پرشتاب با پلاک ملی و با قیمت مناسب، مضاف بر آن‌که می‌تواند انتخابی سنجیده و اتفاقی هیجان‌انگیز برایتان باشد، حکم ستاره‌ای در خیابان‌ها را هم دارد.

شرکت هوندا یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سازندگان موتورسیکلت در جهان به شمار می‌رود. این شرکت ژاپنی همواره به‌عنوان تولیدکننده محصولات باکیفیت و مرغوب در ذهن مردم دنیا نقش بسته است. موتورهای CBR تاریخچه‌ی بسیار طولانی (۲۳ سال) دارند و از دیرباز به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین موتورسیکلت‌های این شرکت بوده‌اند. CBR250 یک موتور زیبای اسپرت شهری است که سواری بسیار راحتی دارد. راندن این موتورسیکلت به‌قدری لذت‌بخش و راحت است که می‌توان آن را به عموم موتورسواران توصیه کرد.

موتور سیکلت هوندا CBR 250cc ویژگی‌های زیادی برای تبدیل شدن به موتور محبوب شما دارد. از طراحی جذاب و چشمگیر گرفته تا موقعیت مطلوب راننده حین سوار شدن و وزن و چابکی مناسب. ناگفته نماند که این موتور مورد بررسی ما به یک انجین تک سیلندر چهار زمانه با حجم ۲۴۹٫۶ سی‌سی مجهز شده و دارای سیستم خنک‌کننده (Liquid cooled) است. سرعت این موتور به‌وسیله‌ی دیسک‌های ترمز هیدرولیکی عقب و جلو مهار می‌شود که عملکرد بسیار خوبی دارند. در بازار تهران می‌توان این موتورسیکلت را با قیمتی حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون تومان تهیه کرد.

مشخصات فنی موتور سیکلت هوندا CBR 250cc در یک نگاه:

حجم سیلندر: ۲۴۹٫۶ سی‌سی

نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه

سیستم سوخت‌رسانی: انژکتور

حداکثر توان: ۱۹٫۵ کیلووات (۲۶٫۱۵ اسب بخار) در ۸۵۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: ۲۲٫۹ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر سرعت اسمی: ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت

گیربکس: ۶ سرعته

وزن: ۱۶۳ کیلوگرم

تایر جلو: تیوبلس با اندازه‌ی ۱۱۰/۷۰-۱۷

تایر عقب: تیوبلس با اندازه‌ی ۱۴۰/۷۰-۱۷

ترمز جلو: ABS – ۲۹۶mm

ترمز عقب: ABS – ۲۲۰mm

تعلیق جلو: تلسکوپی

تعلیق عقب: هیدرولیکی

موتور سیکلت هوندا CBR 250cc جذاب اما متواضع

هرچقدر طراحی یک موتورسیکلت خشن‌تر و عضلانی‌تر باشد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین خاطر، تولیدکنندگان موتورسیکلت‌ تمام تلاش خود را می‌کنند تا موتورهای شهری (استریت) و اسپرت خود را با ظاهر خشن بسازند. با یک نگاه کلی به هوندا CBR250 متوجه خواهید شد که این موتور بدنه‌ی عضلانی دارد، اما چندان خشونت از سر و روی آن نمی‌بارد و موتوری نسبتا متواضع است.

طراحی ظاهری CBR250 کاملا مدرن و جذاب است و باید بگوییم که همه‌چیز در این موتور به بهترین شکل ممکن از آب درآمده است. از خطوط به کار رفته در بدنه گرفته تا ترکیب رنگ‌ها. طراحی این موتور با برادر کوچک‌تر و البته ضعیف‌تر خود یعنی CBR150 مو نمی‌زند و اگر به برچسب حجم آن‌ها توجه نکنید، قادر به تفکیک آن‌ها نخواهید بود.

CBR250 علاوه بر دو رنگ کلاسیک تمام قرمز و تمام مشکی، در دو مدل دیگر پرچمی (سفید، قرمز و آبی) و رپسول (Repsol با رنگ‌های نارنجی، سفید و مشکی) تولید شده است. اگر به دنبال مدلی از هوندا CBR250 هستید که حس و حال «ریس» (Race) را به شما بدهد، رنگ سفید، قرمز و آبی و اگر از طرفداران مسابقات MotoGP هستید، مدل رپسول برای شما مناسب خواهد بود.

معمولا بازطراحی یک موتورسیکلت، مخارج زیادی روی دست شرکت تولیدکننده می‌گذارد و ممکن است باعث افزایش قیمت نهایی محصول شود. ازاین‌رو شرکت هوندا تصمیم گرفت تا در طراحی این موتور اسپرت خود تغییر زیادی ایجاد نکند و آن را بسیار شبیه به مدل‌ سال گذشته‌ی خود درآورد. (لازم به ذکر است که مدل بازطراحی شده‌ی CBR250، موتور CBR300 است که زبان طراحی آن از موتور CBR1000 تبعیت می‌کند. بدین معنی که CBR300 دارای دو چراغ جلو و یک چراغ LED عقب است.) همچنین هوندا به دلیل پایین بودن هزینه‌های تولید و دستمزد کارگر، خط تولید CBR250 را به کشوهایی چون تایلند و چین سپرد تا قیمت نسبتا پایین‌تری داشته باشد. به‌هرحال فرق نمی‌کند موتور هوندایی که سوار می‌شوید ساخت کدام کشور است، همواره کیفیت محصولات هوندا در تمام نقاط جهان یکسان است. CBR250 مانند دیگر موتورهای سری CBR که در ژاپن تولید می‌شوند، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

مانند اکثر موتورهای اسپرت، پنل CBR250 ترکیبی از دیجیتال و آنالوگ است. بدین‌صورت که دورسنج موتور آنالوگ و کیلومترشمار آن دیجیتال است. متاسفانه هوندا ویژگی‌های زیادی در این پنل به کار نبرده و تنها به استفاده از امکانات ساده و اساسی بسنده کرده است. با چرخاندن سوئیچ به سمت راست و روشن کردن پنل، می‌توان اطلاعاتی از قبیل سرعت، درجه‌ی بنزین، درجه‌ی رادیاتور، ساعت، مسافت کلی و جزئی را مشاهده کرد. شاید هوندا می‌توانست برای جذابیت هر چه بیشتر این پنل، از قابلیت‌هایی مانند حداکثر سرعت (Top Speed)، کوتاه‌ترین زمان طی شده در ۱۰۰ متر یا مسافت‌های جزئی بیشتر (Trip A, B, C) استفاده می‌کرد.

تا پیش از سوار شدن بر CBR250 تصور می‌کردیم که این موتور کاملا اسپرت است و اکثر ویژگی‌های یک موتور اسپرت را دارد. اما بعد از چند ساعت سواری گرفتن از این موتور، متوجه شدیم که رگه‌هایی از یک موتور شهری هم در این وسیله‌ی نقلیه وجود دارد.

ازآنجایی‌که اکثر دارندگان موتور سیکلت هوندا CBR 250cc از آن در خیابان‌ها استفاده می‌کنند، هوندا اندکی از حالت اسپرتی بودن این موتور کم کرده و به حالت شهری بودن آن اضافه کرده است. بنابراین هنگام سوارشدن بر این موتور و رساندن دست خود به فرمان، اصلا نیاز نیست که خود را به‌زحمت بیندازید و روی باک بیفتید. زاویه‌ای که راننده در هنگام سوارشدن CBR250 با محور عمودی دارد، بسیار کم و ملایم است. همچنین این موتور مانند تمام موتورهای شهری دارای زین عقب بوده و حداکثر ظرفیت آن دو نفر است. بنابراین بهتر است از عنوان «اسپرت شهری» برای این موتور استفاده کنیم.

اگر بخواهیم یک مقایسه سریع و کلی بین این موتور و موتورهای شهری (استریت یا نیکد) داشته باشیم، باید بگوییم که CBR250 قدرت مانور کمتری در خیابان‌ها دارد؛ اما در عوض به دلیل طراحی آیرودینامیکی، این موتور ژاپنی سرعت و شتاب بهتری دارد. همان‌طور که مشخص است فلاپ‌های جلوی CBR250 ثابت‌اند و راننده مجبور است گاهی اوقات برای هدایت موتور، از حرکات بدن خود هم کمک بگیرد. ازاین‌رو باید گفت که راندن این موتورسیکلت در شهرهای پرترافیک مثل تهران، کمی سخت و شاید کلافه کننده باشد و نمی‌توانید مانند دارندگان موتورهای شهری به‌راحتی از مخمصه‌ی ترافیک فرار کنید و از لابه‌لای ماشین‌ها عبور کنید. البته این موضوع را باید به‌حساب ذات و ماهیت موتورهای اسپرت گذاشت، نه ضعف طراحی این موتور.

همان‌طور که می‌دانید موتورهای شهری دارای یک جک بغل و یک جک وسط هستند. در طرف مقابل موتورهای ریس (Race) قرار دارند که در طراحی آن‌ها هیچ جکی به کار برده نشده و برای نگه‌داشتن آن‌ها از خرک‌های مخصوص که در زیر چرخ عقب قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. اما CBR250 برخلاف هر دو دسته‌بندی گفته‌شده است و تنها دارای یک جک بغل است.

CBR250 موتوری نیست که به‌زودی به خرج بیفتد و پای شما را به تعمیرگاه باز کند. قطعات و لوازم به‌کاررفته در این موتور به‌قدری باکیفیت هستند که می‌توانید با کمترین هزینه‌ی ممکن، ماه‌ها از این موتورسواری بگیرد و لذت ببرید. این موتور مانند دیگر موتور اسپرت هوندا یعنی CBR150 واقعا وسیله‌ای کم استهلاک است. اما ممکن است در اثر استفاده‌ی نادرست از CBR250، این موتور حسابی شما را به خرج بیندازد. به‌عنوان مثال، ازآنجاکه CBR250 فاقد گارد (محافظ) است، ممکن است افتادن سهوی آن بر زمین، باعث خراشیدگی یا شکسته شدن فلاپ‌های کناری آن شود. این موضوع وقتی برای شما تراژیک‌‌تر می‌شود که بدانید قیمت لوازم جانبی این موتور نسبت به بسیاری از موتورهای شهری، گران‌تر است و می‌بایست هزینه‌ای بعضا دو تا سه برابر هزینه‌ای که برای موتور شهری و ارزان‌قیمت خود می‌کردید، بپردازید.

با موتور سیکلت هوندا CBR 250cc ایمن برانید

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های موتور سیکلت هوندا CBR 250cc نسبت به رقبای هم‌رده و هم‌قیمت خود، بهره بردن از ترمزهای ABS است. CBR250 در دو مدل معمولی و با ترمز ABS به بازار عرضه شده که مدل ABS آن از قیمت بیشتری برخوردار است. البته به دلیل مزایای فراوانی که این مدل دارد، ما خرید آن را به شما توصیه می‌کنیم.

سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS برای هر دو چرخ عقب و جلو به کار برده شده. معمولا رانندگان، یکی از ترمزهای عقب و جلو موتورسیکلت را سریع‌تر و با شدت بیشتری نسبت به دیگری می‌گیرند. درنتیجه، نیروی ترمز وارد شده به چرخ‌های جلو و عقب با یکدیگر متفاوت خواهد بود و ممکن است باعث برهم خوردن تعادل راننده شود. در این‌گونه مواقع ترمزهای ABS به کمک راننده خواهند آمد. اساس کار ترمزهای Combined ABS در CBR250 به این گونه است که نیروی ترمز عقب و جلو را با هم ترکیب می‌شوند و سبب می‌شود تا اختلاف در عملکرد ترمز چرخ‌های جلو و عقب به حداقل برسد. درنتیجه قدرت ترمز به‌طور همزمان به دو چرخ عقب و جلو منتقل شده و مانع قفل شدن چرخ‌ها در زمان ترمزهای ناگهانی شود.

ترمزهای ABS هوندا CBR250 عملکرد بسیار مطلوبی دارند و به‌راحتی می‌توانند از پس هیکل ۱۶۳ کیلوگرمی این موتور بربیایند. هرچقدر از عملکرد ترمزهای خوب این موتور بگوییم، باز کم گفته‌ایم. ترمزهای CBR250 به‌قدری خوب است که در یک کلام راننده احساس کنترل کامل بر موتور خود دارد.

موتور سیکلت هوندا CBR 250cc قدرتمند و کم‌صدا

هوندا CBR250 به یک انجین تک سیلندر چهار زمانه با حجم ۲۴۹٫۶ سی‌سی مجهز شده است. رنج قدرت تولیدی این موتور ۲۶٫۱۵ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه‌ (rpm) است. همچنین این انجین گشتاور ۲۲٫۹ نیوتون متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه را برای CBR250 به همراه داشته است. CBR250 دارای رادیاتور آب است و انجین آن به‌وسیله‌ی آب، خنک می‌شود. در واقع استفاده از این ویژگی در موتوری در این سبک و با این قیمت، جای هیچ‌گونه تعجبی ندارد. گیربکس این موتور، ۶ سرعته است و عملکرد بسیار نرمی دارد. جاگذاری دنده‌ها، به این صورت است که دنده‌ی یک، پایین و مابقی دنده‌ها بالا قرار دارند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک موتورسیکلت که اهمیت بسیار زیادی نزد موتورسواران دارد، حداکثر سرعت آن است. شرکت هوندا در بخش مشخصات فنی این موتور، حداکثر سرعت اسمی CBR250 را ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت عنوان کرده است. بدیهی است که می‌توانید با فشار آوردن به این موتور، سرعتی بیش از آنچه در سایت مرجع ذکر شده است را تجربه کنید. اما به دلیل خطرات جانی و آسیب رسیدن به موتور، ما انجام این کار را به هیچ فردی توصیه نمی‌کنیم.

دیگر ویژگی یک موتور اسپرت که توجه زیادی به آن می‌شود، کوتاه‌ترین زمان برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است. طی شتاب گیری که ما از این موتور داشتیم، CBR250 توانست در مدت زمان ۱۰٫۳۵ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. (البته این مسافت می‌تواند در زمان کوتاه‌تری با این موتور طی شود.) ما برای این که بتوانیم از بهترین عملکرد موتور استفاده کنیم، در دور موتورهای بالا، به موتور دنده دادیم. همان‌گونه که مشخص است، عکس‌العمل این موتور بسیار خوب بوده و می‌تواند رضایت کسانی که اهل شتاب و کورس گذاشتن هستند را جلب هم کند. نکته‌ی مهمی که در حین شتاب گیری این موتور، نظرمان را به خودش جلب کرد، لرزش کم و صدای مناسب انجین بود.

شاید مقایسه شتاب گیری هوندا CBR250 با کاوازاکی نینجا ۲۵۰ برای بسیاری از موتورسواران جالب و هیجان‌انگیز باشد. CBR250 چه در مسافت‌های کوتاه و چه در مسافت‌های طولانی از رقیب سنتی خود جا خواهد ماند. بنابراین باید بگوییم که اگر CBR سوار هستید، هیچ‌گاه با یک نینجا سوار کورس نیندازید، چراکه بازنده‌ای بیش نخواهید بود! البته ناگفته نماند که نینجا ۲۵۰ به موتور قدرتمند دو سیلندری مجهز است و این موضوع می‌تواند در برتری این موتور نسبت به CBR250 بسیار تاثیرگذار باشد.

ظرفیت کل باک این موتور ۱۳ لیتر است و با توجه به مصرف سوخت بسیار کمی که این موتور دارد، می‌توان با یک بار پر کردن باک، مسافتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر با این موتور راه رفت. (البته این مسافت به مدت زمان درجا کار کردن موتور نیز بستگی دارد.) مصرف سوخت مدل ۲۰۱۴ این موتور حدودا ۳٫۰۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

متاسفانه باید بگوییم که اکثر موتورسیکلت‌های کشورمان (بیش از ۹۵ درصد) را موتورهای کاربراتی تشکیل می‌دهند که این سیستم سوخت در دنیا کاملا منسوخ شده است. گفتنی است که موتورهای کاربراتی به دلیل سوخت نامناسب، آلودگی بیشتری نسبت به موتورهای انژکتوری دارند. ازاین‌رو، خرید یک موتورسیکلت انژکتوری نه‌تنها باعث کاهش آلودگی و کمک به حفظ محیط‌زیست می‌شود، بلکه سبب کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور نیز خواهد شد. سیستم سوخت‌رسانی هوندا CBR250 انژکتوری است. ازاین‌رو می‌توانید با خیالی آسوده و در سردترین روز سال، بدون آن‌که دستگیره‌ی ساسات را بکشید، موتور خود را با یک تک استارت روشن کنید. همچنین به دلیل احتراق مناسبی که در این نوع سیستم سوخت‌رسانی انجام می‌شود، موتور نرم‌تر و کم‌صداتر کار می‌کند.

به‌عنوان آخرین موضوع بخش فنی این موتور، لازم می‌دانیم که به سیستم تعلیق آن اشاره کنیم. سیستم تعلیق جلوی CBR250 تلسکوپی و تعلیق عقب آن هیدرولیکی است. اما باوجود آن‌که هوندا از بهترین دستاوردهای خود در این موتور به کار برده، باید بگوییم که اندکی این موتور خشک به نظر می‌رسد. این موضوع را به‌راحتی می‌توان در زمان رد شدن از سرعت‌گیرهای شهر متوجه شد.

هوندا CBR 250cc موتوری که از سوار شدن بر آن افتخار می‌کنید

اگر قصد خرید یک موتور اسپرت شهری را دارید که به‌راحتی و بدون هیچ دردسری بتوانید در شهر با آن رفت‌وآمد کنید، بدون شک هوندا CBR250 یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. این موتور با داشتن مزیت‌هایی چون طراحی جذاب، ترمزهای ABS، شتاب بسیار خوب، سواری راحت و استهلاک کم نسبت به سایر رقبای هم قیمت خود می‌تواند به‌صورت همه‌جانبه، نظر شما را جلب کند. اگر بخواهیم از زاویه‌ای دیگر به این موتور نگاه کنیم، باید بگوییم که CBR250 بهترین موتورسیکلت برای افرادی است که می‌خواهند برای نخستین بار به دنیای موتورهای اسپرت وارد شوند و از رموز آن سر در بیاورند.

از رقبای این موتور در بازار کشورمان می‌توان به کاوازاکی نینجا ۲۵۰ اشاره کرد که قیمتی حدود ۲۷ تا ۲۸ میلیون دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مهم‌ترین مزیت نینجا ۲۵۰ به CBR250، تعداد سیلندرهای بیشتر آن است که این موضوع سبب افزایش قدرت و بهبود شتاب این موتور شده است.

مزایای موتور سیکلت هوندا CBR 250cc

طراحی زیبا و چشم‌گیر

ترمزهای Combined ABS

سواری بسیار راحت

استهلاک بسیار کم

سرعت و شتاب بسیار عالی

معایب موتور سیکلت هوندا CBR 250cc

قدرت مانور کم در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک

سیستم تعلیق نه‌چندان نرم

لوازم جانبی گران

منبع: دیجی مگ

کانال تلگرام پاسینیکعضویت در خبرنامه پاسینیک

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا