عمومی

وضعیت زبان از علائم برخی بیماری هاست

وضعیت زبان نشانه بروز برخی بیماریهاست

وضعیت زبان یک سری بیماری‌ها را نشان می‌دهد،به همین دلیل است که زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، زبانتان را معاینه می‌کند.


زبان علاوه بر تسهیل فرآیند چشایی، اهداف مهم‌تری نیز دارد. وضعیت زبان پنجره‌ای است که هر گونه کمبود در بدن را نشان می‌دهد و ممکن است علائم فیزیکی برخی از بیماری‌ها را نیز بروز دهد. در ادامه به ۱۰ نشانه که روی زبان مشاهده می‌شوند و علت آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

۱- سرخی براق

زبان یک فرد سالم معمولاً صورتی‌رنگ است. زمانی که به رنگ قرمز روشن می‌شود، ممکن است نشانه بیماری‌های مختلفی مانند آنمی، کاوازاکی و مخملک باشد. همچنین زبان سرخ براق ممکن است نشانه کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد. بدن به ویتامین ب ۱۲ نیاز دارد تا سلول‌های قرمز خون را بسازد.

 

۲- بخش‌ها یا لایه‌های کرمی و سفید

پوششی سفیدرنگ روی زبان که شبیه پنیر است، یکی از رایج‌ترین علائم کاندیدیاز دهانی است؛ عفونتی قارچی که در دهان مشاهده می‌شود. این بیماری بیشتر در افراد مسن، نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مشاهده می‌شود.

 

۳- صافی غیرعادی

یک زبان عادی ساختارهایی مومانند روی سطحش دارد که باعث می‌شود ناهموار باشد. یک زبان صاف امری غیرعادی است. به این شرایط التهاب زبانتان می‌گویند. ممکن است صافی آن به همراه درد، نازکی و احساس سوزش تجربه شود.

 

۴- پوششی ضخیم و زردرنگ

بروز پوشش ضخیم و زردرنگ روی زبان نشان‌دهنده گرم شدن بیش‌ازحد بدن یا تجمع باکتری‌ها است. اگر پوشش زردرنگ روی زبانتان قرمزرنگ مشاهده شود، نشان از گرم شدن بیش‌ازاندازه بدن دارد. اگرچه این پوشش بی‌ضرر است و از طریق رعایت کامل بهداشت دهان و دندان رفع می‌شود؛ اما ممکن است نشانه مشکل جدی‌تری باشد. این پوشش در برخی بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی، بروز سکته را پیشگویی کرده است.

 

۵- برجستگی بدون درد

برجستگی بدون دردی که در کنار زبان مشاهده می‌شود و در عرض ۲ هفته یا کمتر ناپدید می‌گردد، جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر این برجستگی بیشتر از این مدت ادامه داشت، ممکن است نشانه سرطان دهان باشد. این برجستگی کوچک است و به رنگ سفید یا قرمز مشاهده می‌شود.

 

۶- زخم‌ها

زخم‌های کوچک و دردناک زبان معمولاً در سطح داخلی گونه اتفاق می‌افتد؛ اما ممکن است در زیر زبان نیز مشاهده شود. معمولاً این زخم‌ها ناشی از مصرف چیزی زمخت و تیز است یا در اثر گاز گرفتن اتفاقی زبان ایجاد می‌شود.

 

۷- شکاف‌ها

شکاف‌ها یا ترک‌هایی که روی سطح زبان مشاهده می‌شوند، دردناک نیستند؛ اما ممکن است به همراه حس سوزش تجربه شوند. این شکاف‌ها امری عادی هستند که در سنین بالا مشاهده می‌شوند. همچنین ممکن است این شکاف‌ها نشانه یک بیماری نهفته باشند. این شکاف‌ها در ۶ الی ۲۰ درصد افراد، نشانه سوریاس هستند؛ نوعی اختلال خودایمنی پوست.

 

۸- حس سوزش

اگر دچار حس سوزش در دهان، به ویژه در زبان هستید؛ اما سوختگی اتفاق نیفتاده، احتمالاً دچار سندرم دهان سوزان هستید. از علائم دیگر این سندرم می‌توان به مورمور شدن، خشکی دهان و تغییر درک مزه‌ها اشاره کرد. این سندرم نشانه فیزیکی در داخل دهان ایجاد نمی‌کند.

 

۹- زبان مشکی و مودار

زبان مشکی و مودار می‌تواند هشداردهنده باشد؛ اما شرایط خطرناکی نیست. سیگار کشیدن بیش‌ازاندازه و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث بروز این شرایط می‌شود.

 

۱۰- زبان بنفش

زبان بنفش شبیه رنگ زبان پس از مکیدن آب‌نبات‌چوبی مشکی‌رنگ است. با این حال، زبان بنفش یک مشکل پزشکی محسوب می‌شود. زبان بنفش نشان‌دهنده گردش ضعیف خون و مسدود شدن جریان خون در زبان است.

 

عضویت در خبرنامه پاسینیک

کانال تلگرام پاسینیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا